Illustratie zorgt voor zoetere smaak
20-10-2011
• leestijd 2 minuten
Als je iets zoets eet en tegelijkertijd een plaatje met iets zoets bekijkt zal dit er voor zorgen dat je de zoetstof sterker proeft. Dit is aangetoond door hersenenonderzoeker Marije van Beilen van het Universitair Medisch Centrum Groningen in samenwerking met het Voedsel van Ti Food & Nutrition.
Door het tonen van plaatjes kan aan zoete voedingsmiddelen een grotere zoetheidservaring worden gegeven, zelfs als het eten in werkelijkheid minder suiker bevat.
Zintuigen
Het is de eerste studie die de drie zintuigen smaak, geur en zicht bekijkt tegelijkertijd met smaakervaringen. Van Beilen gebruikte voor haar onderzoek een zogenaamde 'gustometer'die in Wageningen voor haar onderzoek werd ontwikkeld. Een gustometer is een computergestuurd instrument dat vastgestelde dosissen vloeistoffen en aroma's zeer precies kan meten.
Smaak-aroma
De deelnemers in het onderzoek werd via dit apparaat aangeboden een smaak-aroma te kiezen. Ze hadden de keuze uit: licht gezoete suikeroplossingen met een aardbeiaroma, een karamelaroma of een smakelijk aroma. In sommige gevallen liet men ook een plaatje zien. Er waren twee verschillende soorten plaatjes: figuurlijke plaatjes met een zoet product zoals bijvoorbeeld een aardbei en niet-figuurlijke plaatjes die wel de kleur en textuur van een product toonden maar niet het product zelf.
Figuurlijk plaatje beïnvloed smaakervaring
Van Beilen's onderzoek onthulde dat het tonen van een figuurlijk plaatje in combinatie met voedsel de smaakervaring kan beïnvloeden. Dit houdt bijvoorbeeld in dat het zien van een aardbei op een verpakking de snoepjes in het product zoeter kan maken voor een langere periode. Het tonen van een niet-figuurlijk plaatje kan de smaak maar tijdelijk beinvloeden.
Dit zou betekenen dat niet-figuurlijke plaatjes aangeboden zouden moeten worden wanneer we het product al aan het eten of drinken zijn. Oftewel: door de juiste kleur yoghurt te gebruiken en op dezelfde wijze te verpakken zou het dus mogelijk zijn om een product aan te bieden dat zoeter proeft dan het daadwerkelijk is.
Voorkom obesitas en diabetes
Weinig suiker in producten is belangrijk om obesitas en diabetes te voorkomen. De resultaten van dit onderzoek zouden door de voedselindustrie kunnen worden gebruikt in de ontwikkeling en marketing van gezondere producten met minder suiker maar die even zoet blijven smaken.