Iets gekocht en het bedrijf is failliet: dit moet je weten!
07-03-2016
leestijd 3 minuten
3495 keer bekeken
V&D, Perry Sport, Schoenenreus, Miss Etam, Scapino… Veel consumenten kampen na een faillissement van een bedrijf met niet-geleverde producten en blijven met cadeaubonnen zitten, die ze niet meer in kunnen leveren. Hieronder lees je de antwoorden op de vier meest gestelde vragen.
1. Kun je je (aan)betaling terugkrijgen als een bedrijf failliet gaat?
Laat de curator van het bedrijf per brief weten dat je schuldeiser bent. Het sturen van bewijsstukken is in dit geval wel van belang. Geef in deze brief ook aan dat je, als levering niet mogelijk is, van de koop afziet en je (aan)betaling terugvraagt. Door de koopovereenkomst te ontbinden zie je van de koop af.
Op het moment van een faillissement kom je als consument helaas op de laatste plek. De banken zijn als eerst aan de beurt, dan volgen de schuldeisers, dan de leveranciers van het bedrijf en dan pas de consument. De kans dat je iets terug krijgt is minimaal.
2. Wat kun je doen als een eigendom van jou bij een failliet bedrijf staat?
Als een eigendom van jou bij een failliet bedrijf is vanwege reparatie dan kun je dit product toch ophalen. Het is namelijk je eigendom. Je kan je product terugvragen bij de curator op een schriftelijke manier. Hierbij moet je wel aan kunnen geven dat het product van jou is dus stuur altijd een kopie van de aankoopnota mee. Je kan de curator een termijn geven van 14 dagen om het product terug te geven.
3. Een product dat je bij een failliet bedrijf hebt gekocht gaat kapot: wat nu?
Het product is helaas niet meer in te wisselen bij het desbetreffende failliete bedrijf. De kans is dus groot dat je je geld kwijt bent. De enige oplossing die nog iets kan opleveren, is de fabrikant benaderen van het product. Je hebt altijd een fabrieksgarantie maar deze termijnen zijn anders als bij de desbetreffende failliete winkel. Als het garantietermijn voorbij is bij de fabriek is het toch een idee daar aan te kloppen. Bij grote merken wil de fabrikant nog wel eens coulant zijn naar de klant toe.
4. Kan ik de cadeaubon die ik heb van een bedrijf dat in de problemen is, nog ergens inwisselen?
In het bezit zijn van een cadeaubon geeft je geen recht op het krijgen van geld. Het is alleen een vordering op de winkel waar de bon is gekocht. Is de cadeaubon alleen te besteden in de winkel die failliet is? Dan kun je de curator per brief laten weten dat je schuldeiser bent door je vordering ter hoogte van de waarde van de cadeaubon in te dienen. Stuur hierbij wel altijd een kopie van de cadeaubon mee als bewijs.
Is het failliete bedrijf overgenomen door een ander bedrijf of is er sprake van een doorstart, dan kan de curator je informeren of je wel of niet bij de nieuwe bedrijven terecht kunt. Woonwinkels die zijn aangesloten bij Inretail nemen andere leden lopende koopovereenkomsten over. Hier heb je dus kans dat je als consument niks verliest. Winkels met huishoudelijke artikelen of speelgoed, kunnen aangesloten zijn bij Gebra. Deze vereniging vergoedt aanbetalingen geheel of volledig als een lid failliet gaat. Verder spelen de meeste brancheverenigingen geen rol bij een faillissement.
Op de
website
van de Kamer van Koophandel kun je zien of een bedrijf failliet is. Hier kun je ook het adres van de curator krijgen. Het telefoonnummer van de Kamer van Koophandel is: 088 585 1585.