Hier moet je op letten bij gesponsorde berichten van influencers
07-03-2019
•
leestijd 3 minuten
•
157 keer bekeken
•
YouTubers, vloggers en zogeheten influencers zijn tegenwoordig dé bekendste sterren van Nederland. Ze zijn niet meer weg te denken uit onze maatschappij en met tienduizenden, soms miljoenen volgers hebben ze een behoorlijke invloed op - vaak - jonge kinderen. In 2014 is de Reclamecode Social Media opgenomen in de Nederlandse Reclame Code om consumenten te beschermen en de transparantie op sociale media te vergroten. Uit een uitzending van Kassa in 2016 bleek echter dat er geen strenge controle was. Wat zijn nu precies de regels waar influencers zich aan moeten houden en waar kun je zelf op letten?
De Reclamecode schrijft voor dat YouTubers, vloggers en influencers duidelijk in hun berichten moeten vermelden of het gaat om een gesponsord bericht. Influencers krijgen bijvoorbeeld een product dat ze vervolgens in een bericht aanprijzen of krijgen geld om een merknaam te noemen. De influencer moet in zulke gevallen kenbaar maken dat er een relatie is tussen een adverteerder (merk) en een verspreider (influencer). Dat kan bijvoorbeeld door het plaatsen van #ad voor advertentie, #spon voor sponsoring of #paid voor betaald. Deze voorbeelden hoeven niet exact zo gebruikt te worden, maar het moet voor de gemiddelde consument wel duidelijk zijn dat er sprake is van reclame. Dat is niet altijd het geval, bleek eerder uit een
uitzending van Kassa in 2018
. Bekende Nederlanders houden zich namelijk niet altijd aan de Reclamecode.
Kenbaar maken
Online uitingen van influencers komen in allerlei verschillende vormen voor. Daarom heeft de Stichting Reclame Code zeven categorieën op een rijtje gezet waarin gesponsorde berichten kunnen voorkomen. Er worden een aantal voorbeelden genoemd, maar er zijn natuurlijk andere manieren mogelijk.
De influencer (de verspreider) kan zijn of haar relatie met het merk (de adverteerder) voor de categorieën
persoonlijke weblogs
,
reacties in online fora
,
statusupdates in sociale netwerken, video en foto communities
en
podcasts
op de volgende wijze kenbaar maken:
- Ik ontving
productnaam
van
merk
…
-
Merk
stuurde me
productnaam…
- Het
bedrijf/merk
stimuleerde mij tot dit bericht.
- (In het geval van online fora): Ik ben een
medewerker/vertegenwoordiger
van
merk
…
Voor
microblogs
(zoals Instagram en Twitter) hoort het op de volgende wijze kenbaar gemaakt te worden:
- #adv voor advertentie
- #sample voor sample
- #prom voor promoted
- #spon voor gesponsord
- #paid voor betaald
Voor
reviews/thema weblogs
hoort het op de volgende wijze kenbaar gemaakt te worden:
- Ik ontving
productnaam
van
merk…
- Ik ben betaald door
merk
voor een review…
- Het
bedrijf/merk
stimuleerde mij tot dit bericht.
Manipuleren
Influencers mogen kinderen van 12 jaar en jonger niet rechtstreeks stimuleren om reclame te maken voor producten of diensten op sociale media. Ook mogen ze, net als adverteerders, geen berichten of andere uitingen op sociale media bewerken waardoor de gemiddelde consument misleid kan worden.
Heb je een vermoeden dat een bericht (in natura of in producten) betaald is, maar dat dit niet duidelijk naar voren komt? Dan kun je een klacht indienen Bij de Stichting Reclame Code. Voor meer informatie over de
Reclamecode Social Media kun je hier terecht
.