Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Het laatste is het lekkerst

13-02-2012
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
Chocola.jpg
Onderzoek heeft uitgewezen dat het laatste van iets, of het nu gaat om een kus of een chocolaatje, altijd positiever wordt beoordeeld. De University of Michigan heeft dit onderzoek uitgevoerd. Het laatse van iets wordt intenser ervaren en we beleven daar meer plezier en genegenheid aan. Dit geldt niet alleen voor mooie momenten en goede herinneringen, ook in het dagelijkse leven is het merkbaar.
Onderzoek
We kunnen onszelf wel voor de gek houden. "Als je iemand vertelt dat ze het laatste krijgen van iets, vinden ze het automatisch leuker of lekkerder", legt onderzoeker Ed O'Brien uit. In het onderzoek moesten 52 studenten chocolaatjes op smaak beoordelen. Ze kregen melk-, puur-, crème-, karamel- en hazelnootchocolade die ze na het proeven een cijfer moesten geven van tussen de 1 en 10.
Resultaten
Toen ze de chocolaatjes kregen aangereikt zei de onderzoeksleider steeds "hier is er nog een". De helft van de groep kreeg bij het vijfde chocolaatje te horen "dit is de laatste". Dat 'laatste' chocolaatje vond 64 procent van de deelnemers het lekkerste, los van de smaak. De proefpersonen die alleen maar 'hier is er nog een' kregen te horen, werd het laatste chocolaatje maar door 22 procent het lekkerst gevonden.
Verklaring
Voor deze uitkomst zijn volgens de onderzoekers verschillende verklaringen. O'Brien zegt hierover: "Het heeft iets met de motivatie te maken, omdat je weet dat het de laatste is, besluit je om er extra van te genieten nu het nog kan." Een andere verklaring was gebaseerd op het feit dat veel ervaring een 'happy ending' hebben. "Mensen verwachten dat iets goed afloopt, dat kan hun beoordelingsvermogen beïnvloeden."
Bron: Gezondheidsnet & Journal Psychological Science  
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor