Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Heeft het zin om te doneren aan KWF Kankerbestrijding?
13-09-2011
•
leestijd 2 minuten
•
725 keer bekeken
•
KWF Kankerbestrijding wees met een spot het publiek erop dat van 5 tot 10 september de jaarlijkse collecte werd gehouden. Het KWF is verreweg het grootste gezondheidsfonds. Logisch want kanker is de meest gevreesde ziekte. In 2010 had het fonds een inkomen van 110 miljoen euro en dat bedrag stijgt jaarlijks. Het fonds heeft 140 mensen in dienst en de loonkosten bedragen iets meer dan 8 procent van de inkomsten. Afgelopen jaar werd 84,6 miljoen euro overgemaakt aan universiteiten en onderzoeksinstellingen.
Hartverscheurend
Prima club dus, maar hun stijl van reclamemaken is aanvechtbaar. Natuurlijk, de hele goede doelensector is verwikkeld in een keiharde concurrentiestrijd, maar dat geeft het KWF niet het recht om zo in te spelen op het gevoel van de kijker. Het campagnethema is ‘morgen’. Door het hele land hangen posters met een kind en een moeder, met de slogan: Uw gift heeft mijn moeder weer een morgen gegeven. Hartverscheurend maar nooit hard te maken! In de spot is het hetzelfde liedje. Een vrouw met een borstreconstructie past een nieuwe bikini: morgen ga ik weer voor het eerst naar het strand. Een kaal kind mag morgen weer naar huis en een wetenschapper kijkt hoopvol op van zijn microscoop: morgen zijn we er nog dichterbij. De kernboodschap is: onderzoek werkt. Maar de patiënten die we zien in de spot zijn duidelijk behandeld op manieren die al tientallen jaren gangbaar zijn: opereren, bestralen en behandelen met chemo.
Oorlog
Werkt onderzoek dan wel echt? In 1971 verklaarde president Nixon op zijn Amerikaans de oorlog aan kanker. In een beroemd artikel in het Amerikaanse blad
Fortune
van een paar jaar geleden werd vastgesteld dat het percentage van de Amerikaanse bevolking dat sterft aan kanker sinds 1971 gelijk is gebleven. De winst die er bij sommige kankertypes is geboekt, heeft meer te maken met vroege opsporing en verandering van levensstijl. Het aandeel van nieuwe geneesmiddelen in die winst is beperkt. De middelen die worden ontwikkeld door de biomedici verlengen meestal het leven met een paar maanden, maar genezen niet.
Doorbraak
In zo’n gecompliceerd gevecht met een ziekte, moet je als KWF geen spotje maken waar de hoop voor de korte termijn vanaf druipt. Dat is misleidend. Ook al maakt u jaarlijks een ton over naar het fonds, de kans op een doorbraak wordt er niet groter door. Doneren is prima, maar doe het voor uw kleinkinderen.
Andere voorbeelden van goede doelenreclame:
Hartstichting
,
Orgaandonatie
,
Sire
,
Stop Aids Now
,
Peter Hendriks (klik
hier
voor meer columns)