Geen cent teveel! Centknijpen werkt.
20-06-2005
• leestijd 1 minuten
Hoewel bij bijna alle kassa's de centen in de prijzen worden afgerond naar een veelvoud van vijf, blijkt uit Amerikaans onderzoek dat het bekende afknijpen van een prijs een groot effect heeft op het prijsgevoel van de consument.
Een deodorant-spray voor E 2,99 of een nieuwe televisie voor 499,99, al te doorzichtige voorbeelden van zogenaamd voordelige aanbiedingen maar onderzoekers van de universiteit van New York weten nu dat producten met afgeknepen prijzen meestal beter verkopen, vooral als ze slim zijn afgeknepen.
Manoj Thomas en Vicky Morwitz concluderen naar jarenlange observatie van consumentengedrag dat het afknijpen het beste werkt als het meest linker getal in de prijs door dat afknijpen verandert. Het verschil van 1 cent in het voorbeeld van de deodorant van E 2,99 doet in het gevoel van veel consumenten de prijs dichter bij de 2 euro belanden dan een prijs van 3,-.
Het effect wordt nog sterker als de prijs die voor het gevoel van de consument ontstaat door het afknijpen dicht bij de standaardprijs van een product ligt. Als veel consumenten E 500 voor een kleurentelevisie redelijk vinden zullen veel van hen toch voor de bijl gaan als de prijs E 499,99 is. Als de prijs 1 cent hoger, op E 500 uitkomt, zullen de meeste consumenten zeggen dat de televisie te duur is.
Bron: Journal of Consumer Research.