Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Garantieprobleem van Megapool-klant

05-07-2004
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
172 keer bekeken
  •  
397472.jpg
In april ging Megapool failliet. De Harense Smid nam een groot deel van de winkels over. Directeur Johan de Rooy zegde in Kassa toe dat het bedrijf ook alle fabrieksgaranties van produkten die bij Megapool gekocht zijn, zouden overnemen. Dat geldt inmiddels ook voor de Megapool plus-garantie, zo is op hun site te lezen. Maar daarmee zijn nog niet alle garantieproblemen opgelost.
Jos Daams uit Kerkdriel kocht in februari een DVD bij Megapool. Die ging al vrij snel stuk, maar teruggaan naar Megapool kon niet, dat bedrijf was inmiddels helaas failliet. Gelukkig hoorde Jos een paar weken later dat hij hem kon inleveren bij de Harense Smid. Dat deed hij begin mei.

De Harense Smid stuurde het ding naar de importeur, Boxford. Toen hij na vijf weken nog geen bericht had ontvangen, is Jos gaan bellen. Eerst met de Harense Smid, later met de importeur. Uiteindelijk krijgt hij op 28 juni van Boxford dit mailtje:
"Geachte klant, Hierbij deel ik u mede dat wij op dit moment geen reparaties van Megapool mogen uitvoeren." Uit de mail wordt duidelijk waarom: Boxford heeft nog een flinke vordering lopen tegen het failliete Megapool en wil eerst weten wat daarmee gebeurt.

Jos stuurt op zijn beurt dit mailtje door naar Kassa, want hij vindt dat zoiets toch echt niet kan.

Het lijkt er inderdaad op dat Boxford zijn apparaat in gijzeling houdt, totdat de curatoren van Megapool over de brug komen. We bellen met directeur Hans Venemans van Boxford. "Wij hadden een overeenkomst met Megapool die de consument juist een enorme service bood", zegt hij. "De consument kreeg in dit soort gevallen gewoon een nieuw apparaat en wij zorgden verder wel voor de reparatie. Maar Megapool is nu failliet. En er zijn nog geen nieuwe afspraken met de Harense Smit. En ook de curatoren hebben nog geen uitsluitsel gegeven over onze claims. Dus tot die tijd doen wij even niets voor de oud-klanten van Megapool."
Maar u heeft het ding wel in ontvangst genomen... "Dat ga ik uitzoeken. Als dat zo is, dan moeten we zorgen dat we het probleem voor deze meneer oplossen. Maar eigenlijk had die meneer bij de Harense Smid moeten aankloppen. Die hebben de garantieverplichting overgenomen van Megapool, niet wij".

Daar had Venemans een punt. Dus gebeld met directeur Johan de Rooy van de Harense Smid. "Dat klopt, wij hebben de garantieverplichtingen overgenomen, dus de klant moet ons er in eerste instantie op aanspreken. Als wij er dan niet uitkomen met zo'n importeur is dat ons probleem en niet dat van de klant." Zou het niet goed zijn als u binnenkort eens om de tafel ging zitten met Boxford om dit soort problemen te voorkomen? "Dat kan nog even niet. De curatoren moeten eerst nog het faillissement afwikkelen. Daar mogen wij niet doorheen fietsen."

De Harense Smid heeft inmiddels met Jos Daams gebeld. Hij mocht meteen naar de winkel komen om een nieuwe DVD-speler op te halen.

Meer over:

kassamailbox
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!