Kassa

Forse export diesels en hybrides

21-05-2014
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
600x275_elektrischeauto_06.jpg
Ongeveer de helft van de 'jonge' Nederlandse dieselauto's wordt geëxporteerd en ook hybrides gaan in flinke aantallen de grens over. Dat blijkt uit een onderzoek van TNO, dat vooral de export van de groene wagens niet kan verklaren.
Exportpiek
Sinds enkele jaren ,,is er een exportpiek ontstaan van voertuigen rond de leeftijd van 4 à 5 jaar'', schrijft het onderzoeksinstituut. Nederlandse dieselauto's zijn het meest gewild; de helft is de grens al over nog voordat de wagen 6 jaar oud is. Volgens TNO ,,lijkt de export van hybrides de trend van de dieselvoertuigen te volgen''. Ook elektrische auto's zijn in trek, maar aangezien het aantal elektrisch aangedreven wagens in Nederland nog vrij klein is, is de absolute export niet heel groot. Oldtimers
Ook gaan steeds meer oldtimers de grens over, maar dat komt door veranderde belastingregels voor die wagens. Een deel van de oldtimers werd door die nieuwe regels duurder om te hebben. Sinds 2013 is Nederland ,,een netto-exporteur'' van oldtimers. Weglekken
Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) houdt de ontwikkelingen in de gaten, zo meldt ze de Tweede Kamer. Dat er veel sterk milieuvervuilende oldtimers naar het buitenland verdwijnen, noemt de bewindsvrouw gunstig, omdat de luchtkwaliteit hierdoor kan verbeteren. Het verkopen van nieuwe hybrides en elektrische auto’s aan andere landen is dat volgens Mansveld juist niet, ,,omdat hierdoor een deel van de CO2-reductie naar het buitenland weglekt’’.
ANP
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!