Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Essent

05-07-2004
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
106 keer bekeken
  •  
304562.jpg
Bij Essent kun je kiezen. Afhankelijk van je stroomgebruik kun je een budget een plus of een standaardtarief nemen. In een persoonlijk schrijven aan haar klanten somt Essent de voordelen op van die verschillende mogelijkheden. Maar niet alle klanten zijn daar over te spreken.
Een plustarief is bedoeld voor mensen die veel stroom gerbuiken. Die betalen een lagere prijs per KWH en een hoger vastrechttarief. Mensen die heel weinig gebruiken, omdat ze bijv. een deel van het jaar elders verblijven, kunnen voor het omgekeerde kiezen. Dat heet dan een budgettarief. En voor al die mensen die ertussen in zitten, is er het standaardtarief.
"Tot nu toe klinkt dat allemaal heel redelijk," mailt meneer Douze. "Wat mij echter verontrust is dat er op de antwoordkaart met kleine lettertjes staat vermeld dat ik met mijn keuze aan een jaarcontract vastzit." Meneer Douze vindt dit "een slinkse truc om klanten te binden." Piet Bervoets vindt dat ook. Hem valt op dat je moet reageren vóór 1 augustus. Daarmee lijkt Essent te willen voorkomen dat je kunt overstappen naar een andere leverancier. Een "sneaky" actie, vindt Hans van Seeters.
Essent-woordvoerder Maarten Thijs reageert wat verbaasd. "Uit marktonderzoek is gebleken dat de consument behoefte heeft aan deze keuze-mogelijkheden." Mooi misschien, maar je hangt wel meteen aan een jaarcontract… "Als je niet op ons aanbod reageert en de kaart niet instuurt, dan verandert er ook niets in de voorwaarden,"  zegt Thijs. Maar het moment van deze actie lijkt niet toevallig gekozen… "Daar hebben die klagers misschien een punt." En waarom stuur je dit aanbod niet veel gerichter naar die klanten die er ook echt belang bij hebben? Jullie kunnen toch zien wie de veelgebruikers zijn en wie juist heel weinig verbruikt? Dan kun je de anderen met rust laten. Maarten Thijs: "De situatie van mensen kan veranderen, op korte of langere termijn. Voorbeeld: je gaat met pensioen en gaat in de winter richting Spanje. Dan verandert ook je energieverbruik en zou je baat kunnen hebben bij een ander tarief dan je nu hebt. Uit iemands energieverbruik in het verleden valt niet veel af te leiden voor de toekomst, is onze ervaring."
De Consumentenbond heeft Essent inmiddels gesommeerd om duidelijker te communiceren dat mensen die zo'n afwijkend tarief willen, tekenen voor een jaarcontract.

Meer over:

kassamailbox
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!