Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Eis liefde van uw leverancier.

01-07-2005
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
1597087.jpg
Hoe ging het gezegde ook alweer? Houdt van wat je hebt, minacht wat je niet kunt krijgen? Liefde voor bezittingen speelt een uitzonderlijk belangrijke rol in het vormen van de identiteit van consumenten vindt psycholoog Aaron Ahuvia van de universiteit van Michigan.
Ahuvia's onderzoek gaat over de manier waarop mensen een zelfbeeld bouwen waar ze tevreden mee zijn. ' In deze door consumptie gedreven maatschappij speelt de liefde voor spullen een bijna even grote rol als de liefde voor personen bij het construeren van een positief zelfbeeld', zegt hij.
'Sommige producten kunnen zelfs precies het verschil uitmaken tussen het soort mens dat consumenten graag willen zijn en het soort mens dat ze afwijzen. In andere gevallen fungeert de liefde voor autos', aandelen, boeken, films als een belangrijke ondersteuning van persoonlijke identiteit, die mensen gewoon gelukkiger maakt.'  Bron: Journal of Consumer Research.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor