Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Dode pixels

02-08-2004
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
111 keer bekeken
  •  
558965.jpg
Afgelopen week kregen we het volgende mailtje: Afgelopen maand hebben mijn vriend en ik een nieuw, plat beeldscherm gekocht. We hebben er lang over gedaan om te besluiten welk beeldscherm we wilden en hebben grondig vergelijkend onderzoek gedaan op internet. Uiteindelijk vonden we de Samsung SyncMaster 172x het beste scherm.
Afgelopen maand hebben mijn vriend en ik een nieuw, plat beeldscherm gekocht. We hebben er lang over gedaan om te besluiten welk beeldscherm we wilden en hebben grondig vergelijkend onderzoek gedaan op internet. Uiteindelijk vonden we de Samsung SyncMaster 172x het beste scherm. mede door de mooie vormgeving en snelheid (12 ms). Dit laatste is prettig voor het spelen van spelletjes op de PC. Het scherm was het goedkoopst (€500,-) bij HD computers een online leverancier met sinds kort ook een winkel op de Ceintuurbaan in Amsterdam.
We hebben de bestelling in de winkel gedaan, waar we goed geholpen werden. Wij wilden het scherm het liefst meteen in huis hebben en mochten een showmodel meenemen. Dat model had echt één dode pixel, dus we kozen ervoor een nieuwe te bestellen en twee dagen geduld te hebben. Toen we het scherm in huis hadden zagen we al snel dat het nieuwe scherm twéé dode pixels had waarvan ééntje midden op het scherm.
Snel de klantenservice gebeld en daar kregen we te horen dat de producent van het scherm een foutenmarge had van 2 tot 5 pixels. Zij redeneren dat op de tig-miljoen pixels er best een paar kapot mogen zijn. Maar wij dachten aan ons gesprek in de winkel en zijn voor sluitingstijd met het scherm teruggegaan. Een verkoper herkende ons van een paar dagen daarvoor, maar zei dat ze niks voor ons kon doen. Ze was bekend met het probleem van de Samsung beeldschermen en vroeg waarom we geen pixel-garantie hadden afgesloten. Helaas waren we niet op de hoogte (gesteld) van die garantie. Ze wilde ons graag helpen en bood aan het nieuwe scherm te ruilen voor ’t showmodel. Dat scheelde toch één pixel en bij het showmodel zat de kapotte pixel aan de rand van het scherm. We voelden ons geholpen en gingen redelijk opgelucht naar huis.
Thuisgekomen bleek het showmodel echter óók twee dode pixels te hebben, waarvan één midden op het scherm. We proberen nu al twee weken onze cognitieve dissonantie op te heffen (dat je een bewust gemaakte foute keuze probeert te goed te praten naar jezelf of anderen), maar zijn eigenlijk heel ontevreden met het product. Het voelt alsof we een hele dure broek hebben gekocht met een gat erin, maar dat het gat niet groot genoeg was om hem te mogen ruilen.
Onze vraag: denkt u dat we hier iets mee kunnen? Kunnen we aan de leverancier vragen het scherm toch te ruilen voor een goede, omdat ze ons niks over de pixel garantie hadden verteld? Of de producent aanklagen omdat ze via de kleine lettertjes kapotte producten verkopen? Ook zouden we graag op deze manier andere consumenten waarschuwen en de leverancier om een pixel-garantie vragen als ze een plat beeldscherm kopen. Het lijkt me vreemd als je daarvoor zou moeten betalen. Ik heb later opgezocht wat pixel-garantie bij HD had gekost: €42,95! Je vindt het door ‘pixel’in te vullen bij ‘zoek’ op de site van HD.
Alvast bedankt! Vriendelijke groet,
Reactie:
Net ontving ik de nieuwsbrief van Kassa met daarin de 'pixelellende'. (zie http://kassa.vara.nl/portal?_scr=thema_artikel&number=558964&thema=499501 ).
Als het gaat om een tft-scherm, kan ik wijzen op een uitspraak van de geschillencommissie Computers (te vinden via onze website htt//www.computerconsument.nl , maar ook direct via de link http://www.computerconsument.nl/pages/uitsprakendetail.php?redartID=113 Pixelfouten (bij tft-schermen) hoeven dus niet te worden geaccepteerd, behalve als de verkoper hier van tevoren duidelijk op heeft gewezen. Ik zag geen mogelijkheid te reageren op dit artikeltje in jullie nieuwsbrief, dus vandaar via deze weg.
Met vriendelijke groet,
Gerrit Jan Bel
redacteur consumentenzaken HCC

Meer over:

kassamailbox
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor