De Nationale Ombudsman: Alex Brenninkmeijer
20-04-2009
• leestijd 2 minuten
De Nationale Ombudsman, Alex Brenninkmeijer, behandelde in 2008 zo’n 13.000 klachten. De Nationale Ombudsman behandelt alle klachten gratis. Dat doet hij op twee manieren: door klachten van mensen op te lossen of door uitgebreid onderzoek te doen. Maar met welke klachten kunt u bij hem terecht?
Alex Brenninkmeijer:
•Wat voor klachten behandelt u?
“Ik behandel klachten over bijna alle overheidsinstanties. Bijvoorbeeld ministeries of onderdelen daarvan, waterschappen, provincies, het UWV, de SVB of de politie. Maar ook particuliere instellingen die een overheidstaak uitoefenen, zoals de Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) worden als overheidsinstantie beschouwd. En meer dan de helft van de gemeenten hebben hun klachtbehandeling bij mij ondergebracht. Op onze website kunt u precies zijn welke instanties er allemaal onder vallen”.
•Hoe kan een burger bij u een klacht indienen?
“Mensen kunnen ons eerst gratis bellen met de vraag of ze bij ons terecht kunnen. Als dat niet zo is, verwijzen we iedereen zo goed mogelijk door. Als mensen wel bij ons terecht kunnen, dat kunnen ze een klacht indienen via onze site of een brief sturen.”
•Is uw oordeel bindend voor beide partijen?
“Nee, niet wettelijk. Maar het is wel zo dat het aanzien van de Nationale Ombudsman groot is, de functie heeft autoriteit. Het gebeurt zelden dat een overheidsinstelling geen gehoor geeft aan mijn advies.”
•Wat voor soort klachten krijgt u nu het meest?
"Veel klachten gaan over een overheid die niets van zich laat horen of veel te laat reageert. Wat ik merk is dat de overheid voor mensen steeds ingewikkelder wordt. Dat komt ook omdat overheden moeten samenwerken en omdat gegevensbestanden aan elkaar gekoppeld worden. Als iemand dan in de problemen raakt, wordt het steeds moeilijker om een oplossing te vinden."
•Probeert u, naast het oplossen van klachten, ook klachten te voorkomen?
“Ja, ik ben continu in gesprek met maatschappelijke organisaties en volksvertegenwoordigers en signaleer pro-actief problemen. En, misschien nog belangrijker, door effectief iets aan de klachten te doen. Door kennis te delen met overheidsinstanties over bijvoorbeeld goede klachtbehandeling, op eigen initiatief onderzoek te starten wanneer we denken dat we structurele oplossingen kunnen aanreiken of mensen echt te helpen bij onnodige bureaucratie.”
De Nationale Ombudsman behandelt dus (kosteloos) klachten over bijna alle overheidsinstanties. Op de site van de Nationale Ombudsman vindt u alle overheidsinstanties waarover u kunt klagen bij de Nationale Ombudsman. Tevens vindt u op de site het klachtenformulier en de uitleg over de klachtenprocedure.
www.nationaleombudsman.nl
Voor algemene vragen en het bestellen van de folder:
0800 - 33 55555 (op werkdagen van 9:00 tot 17:00)
Voor vragen over uw lopende klacht:
(070) 356 35 63