De Lotto koopt nieuwe abonnees
14-12-2011
• leestijd 2 minuten
De Lotto bestaat volgens zijn meest recente spot 50 jaar. Onjuist, moederorganisatie Stichting de Nationale Sporttotalisator bestaat een halve eeuw, de Lotto zelf is opgezet in 1971. Een echt jubileumjaar kwam het marketingteam van de Lotto echter beter uit, dus werd er 10 jaar bij gesmokkeld. En rond dat geconstrueerde jubileum is een gehaaide ledenwerfcampagne opgezet.
De Lotto belooft dat in verband met het jubileum iedereen die zich voor 28 december abonneert 20 euro cadeau krijgt. Als een gokorganisatie geld weggeeft, gaan bij mij alle alarmbellen rinkelen. Dat is als een drugsdealer die gratis heroïne uitdeelt. Het ware doel van de marketingafdeling van de Lotto is om zo veel mogelijk mensen te verleiden snel abonnee te worden. Want daarbij hoort een automatische overboeking en de ervaring leert dat de meerderheid zonder nadenken zo’n overboeking jaren laat doorlopen. Die twintig euro is dus geen cadeau maar een wel overwogen investering.
Opzegtermijn
‘Nou, nou,’ zullen ze bij de Lotto zeggen, “Wij hebben niet eens een opzegtermijn, dus iedereen kan op ieder moment weer opzeggen.” Technisch juist, maar opzeggen bij de Lotto blijk een lastige klus. Om te beginnen moet iedere opzeggingsbrief aangetekend worden verzonden. Dat kost 7 euro en daarmee zou al 35 procent van dat ‘cadeautje’ van 20 euro zijn verdampt. Vervolgens blijkt ook de juiste wijze van versturen geen garanties te bieden voor het beëindiging van het abonnement. Kijkt u maar eens naar de reacties op deze
opzegpagina
en zo zijn er meer te vinden op het web. De Consumentenbond heeft er ook een hele reeks geplaatst. Abonneren blijkt vaak een stuk eenvoudiger dan de overeenkomst beëindigen.
Donateur
Verder moet u zich wel realiseren dat de Lotto in 2010 352 miljoen euro omzet had en maar 179 miljoen aan prijzen uitkeerde. De rest gaat vooral naar NOC*NSF, het Olympisch comité dat het geld verdeelt onder de aangesloten sportbonden. Daarnaast zijn er nog een allerlei goede doelen die een deel krijgen. Misschien is dat maatschappelijk zinvol, maar de gemiddelde deelnemer aan de Lotto doet mee om een zo groot mogelijke kans te hebben op een zo groot mogelijke prijs. Het ligt niet voor de hand dat Lotto-deelnemer als ze konden kiezen, zouden doneren aan NOC*NSF, maar via de Lotto zijn ze verplicht donateur. Kortom: de Lotto is een verkapte sport- en goede doelenbelasting.
Overigens valt op dat alle gokbedrijven en loterijen bedenkelijke campagnes voeren. Kijk ook naar:
PostcodeWadden
,
Staatsloterij
,
HollandCasino
,
PostcodeKanjer
.
Peter Hendriks (klik
hier
voor meer columns)