Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Consument koopt online vaker impulsief
06-12-2011
•
leestijd 1 minuten
•
87 keer bekeken
•
Consumenten kopen online steeds vaker impulsief in plaats van dat ze bewust een aankoop doen. Dat blijkt uit onderzoek van de Vrije Universiteit Amsterdam (VU) donderdag. Webwinkels spelen volgens de VU daarbij een grote rol op het aankoopgedrag.
Onderzoek
Het onderzoek werd gehouden onder 532 online 'shoppers'. Volgens het onderzoek stijgt de kans op een impulsieve aankoop als een klant tevreden is over een webwinkel. Een niet te opdringerige en vriendelijke benadering van bezoekers werkt daarbij als een stimulans voor consumenten. In deze situatie ontstaat een vertrouwensband, waardoor de consument meer op gevoel koopt.
Rationele beslissingen
Eerder werd aangenomen dat consumenten bij online aankopen vooral rationele beslissingen namen omdat ze wat onzeker zouden zijn over de juistheid van een aankoop. Dit blijkt nu dus wel mee te vallen. Steeds meer mensen kopen op basis van gevoel en doen impulsieve aankopen.
Webwinkels
Webwinkels kunnen zelf ook een grote rol spelen bij het opwekken van impulsieve aankopen. Vooral een aantrekkelijk en divers aanbod van producten geeft bezoekers een goed gevoel. Hierdoor zijn ze sneller geneigd iets te kopen.
Bronnen: ANP /
Vu.nl