Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Column Daan Quakernaat

08-11-2004
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
754171.jpg
Drs. Daan Quakernaat is beroepsspreker op het snijvlak van mens en techniek. Zijn kenmerk is zijn vrije presenteerstijl, enthousiasme en humor. Quakernaat kan een boodschap op een leuke manier duidelijk maken. Hij is een soldeerbouttechneut die er tijdens zijn studie achter kwam dat niet techniek, maar mensen uiteindelijk bepalen of techniek succesvol is. Jaren heeft hij als techie, adviseur, consultant en trainer gewerkt voordat hij ontdekte dat optreden voor zalen zijn echte passie is.
Vanaf je pubertijd loop je al te sappelen en is er geen geld voor ruige computerspulletjes. Maar dan ben je opeens wat ouder, heb je een baan, en ... geld! Op internet zie je dan die aanbieding voor dat supergrote scherm voor 3999 gulden. Daar loop je al jaren naar te kwijlen. Er zijn er nog 2 op voorraad staat erbij. En daar ga je... bestellen, lekker makkelijk met je creditcard. Zes weken later zit je nog steeds te wachten. Hij bleek niet op voorraad, maar komt steeds over 4 dagen echt binnen. Je trekt je haren uit je hoofd en jammert “was ik toch maar naar een echte winkel gegaan”. Misschien wat duurder, maar dan kun je hem wel direct meenemen!
 
Dit was jaren geleden een van mijn eerste ervaringen met het doen van aankopen via internet. Een drama. Sindsdien is het nog vaak mis gegaan. Betaalde spullen die nooit komen, beschadigd zijn, half komen, niet werken, onderweg gestolen, verkeerd afgeleverd, ga maar door. Met gerenommeerde bedrijven en creditcard maatschappijen ben je er meestal snel uit. Maar menigmaal ben ik met minder nette bedrijven het schip in gegaan. Veel meer dan je frustratie van je af schrijven op een forum kun je niet doen als bedrijven beloftes bij herhaling negeren of niet reageren. Je leert d’r wel van, van al dat gedoe. Wat je wel en niet moet doen, wat veilig is en waar altijd risico aan verbonden blijft. Als ik naar het grote aantal klachten rond internet aankopen op het Kassa-forum kijk de afgelopen maanden, dan heb ik het idee dat er op dit moment een hoop mensen in Nederland dezelfde lessen aan het leren zijn.
 
Stuur een mailtje

Dus stuur een bedrijf waar u een bestelling wilt doen eerst een e-mailtje met een simpele vraag. Geen reactie? Exit! Zoek de bedrijfsnaam op in Google, regenen de klachten over het scherm? Zoek een ander. Ga een uurtje surfen op zoek naar het forum waar experts zitten te discussiëren over het product dat u wilt aanschaffen. Dat is gratis kennis en ervaring over product en leveranciers ( http://forum.pagina.nl , http://www.forumplein.nl ).
Goede bescherming
Zorg dat u goed beschermd bent tegen virussen, trojaanse paarden, hackers en spyware als u de wat ruigere vlaktes op internet bezoekt. Dan hoeft u uw neefje niet te bellen omdat blote dames uw startpagina hebben gekaapt. Druk nooit zomaar op een OK knop als een website u zo’n grijs schermpje voorschotelt. Ook niet als het OK knopje het enige aanwezige knopje is. Klik ze weg door rechts boven op dat kruisje te drukken. Bedenk dat een bank of instelling u nooit zomaar een mailje zou sturen waarin ze u vragen uw wachtwoord te wijzigen. Ook niet als dat mailtje er heel echt uitziet. Vraag uw leverancier of koerier bij geschil of ze uw handtekening voor ontvangst kunnen tonen. Niet? ... dan heeft u niets ontvangen en hoeft u ook niet te betalen. Weet dat een levering onder rembours wel veilig lijkt maar dat niet is. U mag het pakje (met de baksteen of de aardappelen erin) pas openmaken nadat u de postbode betaald heeft.
 
Internet is fantastisch! Gun uzelf wat tijd om ervaring op te doen. Begin bij gerenommeerde websites. Experimenteer met kleine aankopen. Heel vaak gaat het namelijk allemaal wel goed. Uiteindelijk is zelfs dat grote scherm gearriveerd. Door de jaren heb ik oneindig veel leuke en onmisbare spullen vanuit de hele wereld door de postbode laten bezorgen. Dat zou ik niet meer willen missen.

Meer over:

columns
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!