Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

CO2-normen bijtelling flink aangescherpt

23-10-2014
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
elektrische-auto-laadpaal-Nissan_Leaf_06.jpg
De CO2-normen voor de fiscale bijtelling van zakelijke auto's worden per 2016 flink aangescherpt. Dat blijkt uit een brief die staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën donderdag aan de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Vrijstelling motorrijtuigenbelasting elektrische auto's verdwijntMet ingang van 2016 verdwijnt de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor (semi)elektrische auto's. Ook verdwijnen de bijtellingscategorieën van 4 en 7 procent voor deze auto's. Leaseauto's in deze categorieën komen in dat jaar in de 14 procent-categorie te vallen. Volledig elektrische auto's komen in 2016 in de bijtellingscategorie van 7 procent. Semi-elektrische/hybride leaseauto's (uitstoot van maximaal 50 gram) komen in dat jaar in de 14 procentcategorie te vallen.
Categorie 20 procent bijtellingIn de categorie van 20 procent bijtelling vallen auto’s met een CO2-uitstoot van 51 t/m 79 gram. Auto's met een uitstoot daarboven komen in de categorie van 25 procent bijtelling.
'Belastinginkomsten op peil te houden'Volgens Wiebes moeten de CO2-normen aangescherpt worden om de belastinginkomsten op peil te houden. De wijzigingen in de autobelastingen voor 2016 zijn volgens de staatssecretaris budgetneutraal. BijtellingDe bijtelling is het geld dat zakelijke rijders aan de overheid moeten betalen als ze de auto ook privé gebruiken. Het bijtellingspercentage wordt berekend over de nieuwprijs van de auto en moet bij het inkomen worden opgeteld om de inkomstenbelasting vast te stellen. 'Forse extra marktverstoring'De nu voorgestelde aanpassing van de bijtellingcategorieën leidt volgens brancheorganisatie Bovag tot forse extra marktverstoring. ,,Auto's van de zaak (met uitzondering van de categorie 25 procent) gaan meer bijtelling betalen. Dat levert de schatkist 37 miljoen euro op. Dit is niet alleen een lastenverzwaring, maar het zorgt in 2016 ook voor méér in plaats van minder marktverstoring.'' 'Volle mep betalen'Immers, zegt de Bovag, het gros van de markt gaat de volle mep betalen (25 procent), of neemt de plugin hybride variant met 14 procent bijtelling. ,,Dat verschil in bijtelling is liefst 11-procentpunt, fors meer dan nu.'' Alternatief planBovag is daar zeer ontstemd over en stuurt de Tweede Kamer een alternatief plan, waarbij het huidige aantal bijtellingscategorieën behouden blijft, maar de onderlinge verschillen kleiner worden. ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!