Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
'Bord leeg eten' maakt dik
17-08-2010
•
leestijd 2 minuten
•
86 keer bekeken
•
Het is het bekende verhaal bij een gezin aan tafel. Kinderen moeten van de ouders hun 'bord leeg eten', zodat de ouders zeker weten dat ze genoeg hebben gegeten en zodoende hoeft er geen eten worden weggegooid. Maar het leeg eten van je bord schijnt de basis te zijn van overgewicht. Mensen die van jongs af aan hebben geleerd om hun bord leeg te eten, kunnen systematisch 'overeten'. Zij stoppen niet met eten als ze genoeg hebben gehad.
Bord leeg eten
In onderzoek onder britten wees uit dat vier op de vijf door blijven eten, ook als ze al genoeg hebben gehad. Ze voelen zich verplicht om hun bord leeg te eten of ze staan er niet bij stil dat je je eten kan en mag laten staan. De meeste volwassenen wijzen hierop met de vinger naar de uitspraak 'bord leeg eten'. Negentig procent van de Britten is opgegroeid met dat principe.
In juli maakte de Koninklijke Horeca Nederland (KHN) bekend dat zij de voedselverspilling wilde terugdringen. Jaarlijks gaat er voor miljoenen euro's aan eten de vuilnisbak in. In veel restaurants in Almere wordt het advies al opgevolgd. Volgens de richtlijnen van de KHN krijgen gasten bijvoorbeeld niet teveel bijgerechten aangeboden en daarnaast worden er bijpassende garnituren bij de gerechten geserveerd. Dit moet ertoe leiden dat gasten hun bordje leeg eten.
Grotere porties
Daarnaast wordt ook de portie vaak vekeerd ingeschat. Vijftig procent van de vrouwen schept evenveel eten op hun bord als hun man. Hierdoor eten vrouwen evenveel als mannen, maar vrouwen hebben dagelijks veel minder energie nodig dan mannen. Deze vrouwen geven hun kinderen dezelfde portie en de mannen claimen te veel te eten omdat hun vrouw teveel opschept.
Tot slot helpen ook de grotere en goedkopere porties niet mee. 71 procent laat zich verleiden door grotere porties omdat deze maar een klein beetje duurder dan de kleinere portie zijn, en in verhouding dus goedkoper. Voorbeelden hiervan zijn meeneemkoffies, chips, broodjes, chocoladerepen. Maar mensen bedenken hierbij niet dat ze door deze grotere porties 100 tot 400 calorieën extra binnen krijgen.
Ook goede voornemens verdwijnen als mensen een aantrekkelijke aanbieding zien liggen. Uit een onderzoek van de Britse voedingsorganisatie bleek dat veel voedingsmiddelen de laatste twintig jaar waren toegenomen. En ook een Amerikaanse onderzoek kwam tot deze conclusie, de porties worden steeds groter.
Bron: HLN Fit & Gezond / Almere Vandaag