Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Boodschappenmandje 'ongezonder' dan winkelwagen
06-09-2011
•
leestijd 2 minuten
•
56 keer bekeken
•
Is er een verschil tussen winkelen met een mandje of een karretje? Ja, blijkt uit onderzoek. De kans dat je met een boodschappenmand met meer ongezonde producten de supermarkt uitloopt is zeven keer groter dan wanneer je boodschappen doet met een winkelwagen. Dat heeft onderzoeker Bram van den Bergh, onderzoeker aan Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit, aangetoond.
Houding is essentieel
Hij noemt dit de 'Ik Wil Dit Nu' impuls. Hierbij is de houding van de arm essentieel. Met een gestrekte arm door de supermarkt lopen (winkelwagen) levert ander winkelgedrag op dan met gebogen arm (mandje) winkelen.
'Strekken is afwijzen'
Strekken wordt geassocieerd met het afwijzen van ongewenste voorwerpen. Buigen wordt geassocieerd met iets naar je toe halen. Dat maakt dat mensen met een winkelmandje onbewust sneller geneigd zijn om iets ongezonds te kopen.
Economische besluitvorming
Verder lijken de experimentele bevindingen aan te tonen dat het aanspannen van de arm niet alleen het koopgedrag beïnvloedt, maar ook economische besluitvorming. Zo tonen de experimenten aan dat het aanspannen van de arm resulteert in een voorkeur voor kleinere, maar snellere financiële stimulansen, bijvoorbeeld een voorkeur voor EUR 15 nù boven EUR 20 volgende week.
Gevolgen
De gevolgen van deze bevinding hebben vele facetten. ''Het trekken aan een deur bij het binnengaan van een gebouw in plaats van het duwen van een deur kan leiden tot aankopen waarbij een onmiddellijk voordeel valt te behalen'', aldus Van den Bergh. Lichamelijke bewegingen drukken niet alleen iets uit, maar ze hebben ook invloed op onze emoties. Deze bevindingen zijn erg interessant voor marketing en sales managers zegt de onderzoeker.
Bron:
Rotterdam School of Management, Erasmus University