Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Bellen verhelpt pijnklachten

21-07-2014
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
bellen1.jpg
Voor het verminderen van chronische pijnklachten helpt telefonische zorg beter dan de ‘gebruikelijke’ zorg van een huisarts. Bij het krijgen van telefonische zorg pleeg je een belletje naar een hulpverlener. Dat dit beter helpt dan het gaan naar een huisarts, blijkt uit een onderzoek van wetenschappers die schrijven voor The Journal of the American Medical Association (JAMA).
Telehealth
Tweehonderdvijftig patiënten met chronische pijn waren bereid om mee te doen met het onderzoek. De pijn zat vaak in de nek of rug. Bij sommige patiënten zat de pijn meer verspreid door het lichaam. De helft van de deelnemers kreeg zorg via de telefoon: telehealth. De andere helft kreeg hulp van een huisarts. De telehealth bestond uit een geautomatiseerde symptoomscoring via internet of telefoon. Via het invoeren van de symptomen kwam de patiënt uit bij een verpleegkundige. Met de verpleegkundige had hij telefonisch contact. Hij of zij sprak met de patiënt over de symptomen en schreef vervolgens medicatie voor als dat nodig was.  

Tevredenheid

Na een jaar onderzoek bleek dat de patiënten die zorg via de telefoon kregen meer waren vooruit gegaan dan de patiënten die naar de huisarts waren gegaan. Uit de resultaten van het onderzoek werd duidelijk dat de tevredenheid over de behandeling per telefoon groter was. Het vertrouwen in telehealth is hiermee gestegen, wat positief is voor de zorg. De huisarts hoeft op die manier minder uren te maken dan de verpleegkundige. Waarom de behandeling per telefoon beter werkt is (nog) niet duidelijk.
Bron: Medisch Contact, JAMA
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor