Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Ank van Heeringen: Het Wilde Westen op het postkantoor

24-05-2005
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
64 keer bekeken
  •  
1520005.jpg
Gehaast ren ik naar het postkantoor. Het is zeven minuten voor sluitingstijd, ik heb een enorme stapel tentamens die aangetekend weg moeten  Ik koop enveloppen, beschrijf ze en maak kopietjes van de cijferlijsten  Met een schuin oog houd ik de postkantoormedewerker in de gaten  Er komt toch niet ineens een blik van we zijn gesloten? Nee. Dus in de rij  Dan ben ik aan de beurt. Ik vertel hem van mijn haast.
Geamuseerd vertelt hij dat ze nog een uur open zijn. Hij neemt de tijd. De rij achter mij wordt steeds langer maar dat lijkt hem niet te storen. Hij begint een gesprek met mij alsof we rustig in de kroeg op een volgend drankje wachten. Zo kun je dus ook werken. Deze man geeft mij een therapie onthaasten. Dan buigt hij zich helemaal naar me toe en begint te fluisteren.
Of ik misschien een gratis dvd-speler wil.Ja, wie niet? Ondertussen vraag ik me af wat er nu zal komen  Voor niets gaat de zon op en dat is dan ook wel zo ongeveer het enige dat we als consument voor niets krijgen. Hij legt me uit dat ik er wel wat voor moet doen. Ik knik begrijpend. Of ik maar even ter plekke van energie maatschappij wil switchen. Heel eenvoudig, gewoon een formulier invullen. Lekker puh voor mijn maatschappij en ik heb een nieuwe dvd recorder.
Ik ben perplex. Ten eerste zorgt deze nieuwe energiemaatschappij voor ongelooflijk veel onopgeloste klachten. Vanuit mijn werkervaring hoeven ze mij niets meer wijs te maken. En dan al dat nieuws over onterecht opgestreken bonussen? Ik vraag hem wat mijn maatschappij van deze actie vindt. Nog steeds fluisterend legt hij uit dat dit bedrijf precies hetzelfde doet maar dat in een andere regio van het land.
Het Wilde Westen op het postkantoor!
Ik licht een tipje van de sluier op en vertel over klachten en hij fluistert dat ze zelf niet blij zijn met deze actie. Maar ja, zo is beslist dus zij spelen het spel mee.
Al hoofdschuddend verlaat ik in een zeer rustig tempo het postkantoor. Ik zie vragende blikken in de ogen van de mensen die staan te wachten. Hoeveel van deze mensen gaan straks glunderend naar huis met een dvd speler en worden pas later geconfronteerd met een slechte service? Wij, consumenten, zijn te paaien met cadeautjes en dat weet ondernemend Nederland.
Ank van Heeringen
Consumentenrechtdeskundige en werkzaam bij de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie . Daarvoor was zij werkzaam bij Stichting de Ombudsman

Meer over:

columns
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor