'Aegon onrechtmatig tegenover klanten Sprintplan'
23-12-2004
• leestijd 1 minuten
Verzekeraar Aegon hangt een miljoenenclaim van beleggers boven het hoofd nu de rechtbank in Utrecht heeft bepaald dat Aegon-dochter Spaarbeleg fout zat met Sprintplan. Meer dan 100.000 kleine beleggers hebben schade geleden.
Aegon-dochter Spaarbeleg heeft volgens de rechterlijke uitspraak onrechtmatig gehandeld jegens de Sprintplan-beleggers. Deze voelden zich misleid door Spaarbeleg omdat zij de indruk hadden gekregen dat het bij het aangaan van een Sprintplan-overeenkomst niet mis kon gaan. Aan het eind van 2000 gingen de koersen op de beurs echter onderuit en verdampten de mogelijke winsten.
Volgens de rechtbank heeft de verzekeraar zijn zorgplicht geschonden. Aegon had niet bij potentiële klanten geïnformeerd naar de hoogte van hun inkomen, hun beleggerservaring of hun doel. Dat was onrechtmatig jegens de personen die schade hebben geleden of nog zullen lijden.
Volgens de rechtbank hield het Sprintplan-product een aantal risico's in, waarvan de omvang niet tevoren vaststond. De overeenkomsten zijn afgesloten in de periode 1998 tot en met 2001. Beleggers stortten elke maand een vast bedrag en na afloop van de overeenkomst werd hen voorgespiegeld dat zij met flinke winst zouden kunnen opstrijken.
De zaak was aangespannen door de stichting Gedupeerden Spaarbeleg die eiste dat de rechtbank de Sprintplan-overeenkomsten nietig verklaarde. Ook eisten ze dat alle betalingen die door de kleine beleggers zijn gedaan, zouden worden teruggestort. Die eisen heeft de rechtbank afgewezen. ANP