Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Actiegroepimago van Brand New Day is een lachertje
24-01-2012
•
leestijd 2 minuten
•
112 keer bekeken
•
Harry Slinger wordt dit jaar 63 en door Brand New Day kan hij alvast een leuk extraatje opzij zetten voor zijn pensioen. In de nieuwe Brand New Day-spot zingt hij zijn oude hit 'Je Loog Tegen Mij'. In een Amerikaanse oldtimer rijden Slinger en zijn mannen van verzekeringshoofdkantoor naar verzekeringshoofdkantoor. Nationale Nederlanden, Aegon en Reaal krijgen allemaal een uitvoering van het lied te horen. Brand New Day-aandeelhouder
ASR
(11,63 procent) blijft uiteraard buitenschot. Er komen mensen op de optredens af die allemaal serieus en stil naar de kantoren kijken. Een vreedzaam protest. Iemand van Reaal wil dat de muziek onmiddellijk stopt, maar Slinger geeft geen krimp. De Occupy-geest waart rond.
Slim ondernemerschap
Brand New Day heeft zichzelf in de markt gezet als hét tegengif tegen woekerpolissen. Het bedrijf presenteert zich als transparant, laag in de kosten en moreel superieur. Dat klink goed, maar als consument is het belangrijk je te realiseren dat Brand New Day bepaald geen ideële instelling is. Het is opgezet door de twee gehaaide beursjongens die ook achter
Binck Bank
zitten. Hun doelstellingen zijn winstmaximalisatie en het snel veroveren van marktaandeel. Het woekerpolisschandaal bood ze de kans de markt te betreden en een vliegende start te maken. Dat heet slim ondernemerschap, gekoppeld aan slimme marketing.
Brand New Day of ...?
Wat valt er af te dingen op Brand New Day? In de eerste plaats is er de suggestie dat er eigenlijk geen alternatief is. Het is Brand New Day of bedonderd worden door de gevestigde orde. De werkelijkheid ligt genuanceerder. Goed rondkijken en onafhankelijk advies inwinnen is verstandig. Ieder geval is anders.
Je kunt verder bij Brand New Day alles regelen via hun site en dat scheelt in de kosten, maar advies geven ze niet. Brand New Day ontdekte echter snel dat mensen niet zo gauw zulke dure en gecompliceerde producten zonder advies afsluiten. Dus wordt het product ook via tussenpersonen aangeboden. Dat brengt voor de klant extra kosten mee en die moeten meegenomen worden in het plaatje.
Financiën
Tot slot kun je je afvragen hoe zo'n jonge organisatie overeind blijft in zwaar weer. Hebben ze de financiële buffers om een stevige crisis te kunnen doorstaan? Anders gezegd, hebben de externe aandeelhouders genoeg eigen vermogen ingebracht om Brand New Day te vrijwaren van een DSB-achtige toekomst? Op staatssteun hoeft een club als Brand New Day niet te rekenen, daarvoor zijn ze, net als DSB, te onbelangrijk voor de economie. De levensvatbaarheid van BND is een belangrijk punt, want het gaat om producten die uitkeren tientallen jaren nadat de handtekening van de klant werd gezet.
Maar laten we Harry Slinger niets verwijten. Die wil alleen een oude dag zonder financiële zorgen.
Andere interessante columns over deze sector:
Obvion
en
Lease Plan
.