Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
160 Dollar fooi - Is dat normaal?
12-07-2004
•
leestijd 3 minuten
•
3008 keer bekeken
•
Rien en Rina van Oostenbrugge maken graag verre reizen. Ze hebben er al acht gedaan, met Ster-vakanties. Groepsreizen. "Het waren stuk voor stuk schitterende vakanties," meldt het echtpaar. "Maar waar we ons elke rondreis weer aan ergeren is het fooiensysteem". Neem nou hun laatste reis, door Canada. Goede reisleider, alles prima verzorgd. Maar twee dagen vóór het eind van de reis maakt hij bekend, dat het gebruikelijk is dat de chauffeur 2 dollar en de reisleider 3 dollar per dag per persoon als fooi krijgen.
Voor het echtpaar zou dat neergekomen zijn op $ 160 . En of ze maar een briefje met hun naam in de enveloppe met geld wilden doen, want dan kon hij zien wie er betaald had. "Een fooi is prima, maar we willen zelf kunnen bepalen wat we geven," schrijft het echtpaar. "Of is dit gebruikelijk in de reiswereld?"
Directeur René Sluiter van Kras-Ster reizen erkent dat volmondig. "Het fenomeen fooien zit diep ingesleten in de reiswereld. Reisleiders zien dat gewoon als een vast onderdeel van hun salaris." Dus reizigers moeten daar maar rekening mee houden? "Ja, en daar maken we ze ook attent op in de informatie die ze van ons krijgen vóór aanvang van de reis. We vertellen dan ook op hoeveel ze dan ongeveer moeten rekenen. Dat verschilt sterk per regio. In Aziatische landen ligt dat bedrag veel lager dan in Noord Amerika."
Waarom nemen jullie als reisorganisatie die fooien niet voor je rekening? "Omdat je dat dan weer moet doorberekenen in de prijs van de reis. En dat doen we niet graag, want dat verzwakt de concurrentiepositie." Het is dus eigenlijk een extra toeslag? "Zo kan je het zien, met dit verschil: het is niet verplicht." Nou….die vrijwilligheid wordt wel een beetje afgedwongen, volgens de familie van Oostenbrugge. "Ik kan me voorstellen dat je het moeilijk vindt om je eraan te onttrekken,"zegt Sluiter. Volgens hem zijn Rien en Rina niet de enigen die over fooien klagen. "Het is een regelmatig terugkerende klacht, maar voor ons geen aanleiding om het beleid te wijzigen."
We belden ook met TUI, het moederconcern van Kras, en ook van o.m. Holland International, Arke en Zeetours Cruises. Volgens woordvoerder Jaap de Carpentier Wolf moeten reizigers in principe altijd vrij zijn in het geven van een fooi. "Als bij sommige reizen een fooibedrag vereist is, moet dat de klant verteld zijn voordat de reis geboekt wordt," zegt hij.
Holland International meldt in zijn brochures over groepsreizen: "Buiten Europa is het geven van fooien zeer gebruikelijk en wordt dit in het algemeen ook verwacht." Als richtbedrag voor reisleiding en buschauffeurs op rondreizen wordt in de brochures 1 tot 3 dollar per persoon per dag aangegeven.
"Maar binnen Europa geldt dat de groep helemaal vrij is om de chauffeur, reisleider of gids te voorzien van een fooi," zegt Wolf.
Vooral bij cruises is het geven van fooien een ingeburgerd gedrag, meldt de TUI-woordvoerder. In het algemeen wordt daar een bedrag van € 9 per dag voor aangehouden. Soms worden de fooien al bij de reservering in rekening gebracht of worden ze automatisch bijgeschreven op de scheepsrekening. Rien en Ria moeten cruises dus maar van hun verlanglijstje schrappen.
We belden ook nog met twee andere reisorganisaties. De woordvoerder van Thomas Cook, Suzanne van de Velde, bevestigt dat het geven van fooien als normaal wordt gezien in de reiswereld. "Wij melden de reiziger altijd vooraf wat de gebruikelijke hoogte van de fooien is. Maar fooien geven is nooit verplicht, op een enkele uitzondering na. Mexico, bij voorbeeld. In zo'n geval nemen we het fooienbedrag op in de prijstabel."
Een ander geluid komt van De Jong Intra vakanties, een touroperator die heel veel bus- en groepsreizen organiseert. Een woordvoerster stelt dat het de reisleiding uitdrukkelijk verboden is om fooien te vragen. Wel komt het bij groepsreizen voor dat een van de deelnemers het initiatief neemt voor een fooienpot. En daarnaast krijgen de chauffeur of reisleider wel van klanten individueel wat toegestopt. De klantenservice van De Jong krijgt dan ook nooit een klacht over fooien.