Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Armlastig ziekenhuis koopt klachten af met waardebon

  •  
02-02-2013
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
195x90_ziekenhuis.jpg
Het Lange Land ziekenhuis in Zoetermeer heeft geprobeerd te hoge rekeningen te compenseren door meerdere patiënten waardebonnen aan te bieden. Het ziekenhuis ontkent dat de maatregelen te maken hebben met de precaire financiële situatie. Eind vorig jaar kwam het Lange Land ziekenhuis in het nieuws toen de salarisbetalingen aan het personeel in gevaar dreigden te komen.
Duur consult
De 55-jarige Willy Leijenaar kreeg een rekening ten laste van het eigen risico van haar ziektekostenverzekeraar van €210 voor een bezoek aan een dermatoloog dat nog geen vijf minuten had geduurd. De uitkomst van het consult was juist dat een behandeling van haar klacht zinloos werd geacht.
Foutje in het systeem
Toen de patiënt navraag ging doen bleek dat ook de directie van het ziekenhuis het bedrag te hoog vond. Volgens afdelingsdirecteur Van den Heuvel was de rekening het gevolg van een fout in het declaratiesysteem waar de optie 'niet behandelen' niet in was opgenomen en er automatisch een rekening voor een behandeling werd gestuurd.
Geen restitutie
Het ziekenhuis weigerde echter het teveel in rekening gebrachte bedrag terug te storten omdat dit 'teveel administratieve rompslomp' met zich zou meebrengen en bood waardebonnen voor ongeveer de helft van het bedrag aan. Na tussenkomst van de Belbus werd de rekening volledig geschrapt. Heeft u ook de Belbus nodig? Schrijf ons op Postbus 3000, 1200 CZ in Hilversum, mail naar belbus(at)vara.nl of stuur een tweet naar @BelbusVARA.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!