Apple aast op advertentiedomein Google
09-04-2010
• leestijd 2 minuten
Vrienden waren ze al lang niet meer, maar de stap naar een langdurige rivaliteit is nu definitief gezet. Computerconcern Apple valt Google aan met een eigen advertentieplatform.
Met iAd, zoals het nieuwe platform heet, wordt het voor uitgevers en ontwikkelaars van software mogelijk om advertenties in toepassingen voor de iPhone en de iPad op te nemen. Zij mogen daarbij 60 procent van de opbrengst houden, de rest gaat naar Apple. Een soortgelijk model hanteert het bedrijf al voor de verkoop van software voor de iPhone.
Volgens Apple-topman Steve Jobs deugt er maar weinig van de huidige advertenties op mobiel gebied. ,,Wij dachten wel in staat te zijn om iets toe te voegen'', zo zei hij zonder bescheidenheid bij de presentatie van iAd.
Apple stelt dat zijn platform de emotie van tv-reclames combineert met de interactiviteit van webadvertenties. Gebruikers zullen bij het bekijken van de advertentie het softwareprogramma dat zij gebruiken op hun telefoon niet verlaten. Nu is het nog veelal zo dat zij naar het internet worden geleid.
De stap van Apple volgt op de overname van Quattro Wireless voor 275 miljoen dollar begin dit jaar. Dit bedrijf is gespecialiseerd in advertenties voor mobiele apparaten.
De markt voor reclame op de mobiele telefoon staat nog in de kinderschoenen, maar is veelbelovend, omdat het mobieltje steeds meer taken van de computer overneemt. Google wil ook groot worden op dit terrein nadat het met zijn zoekmachine een miljardenmarkt heeft gecreëerd voor webadvertenties.
De internetgigant tastte in november diep in de buidel en kocht voor 750 miljoen dollar AdMob, een concurrent van Quattro Wireless. Deze overname ligt nu onder vuur. Mogelijk stuit Google zelfs op een veto van de Amerikaanse mededingingsautoriteiten, omdat het bedrijf al te groot is geworden met webadvertenties. Google kan nu zeggen dat op zijn terrein een concurrent van formaat is opgestaan. ANP