Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Antwoorden BelastingTelefoon vaak fout'

06-02-2014
leestijd 1 minuten
logo_belastingdienst_10.jpg
Wie belt met de informatielijn van de Belastingdienst krijgt in twee op de drie gevallen een fout of onvolledig antwoord op zijn vragen. Dat meldt de Consumentenbond donderdag. De BelastingTelefoon krijgt als rapportcijfer een 4,6. Ook in 2012 kreeg de lijn een onvoldoende.
'Mysteryshoppers'
Medewerkers van de informatielijn kregen van 'mysteryshoppers' zeven vragen voorgelegd, variërend in moeilijkheidsgraad. Elke vraag werd aan tien verschillende medewerkers gesteld. De fouten variëren van het onterecht vermelden van een leeftijdsgrens tot het vergeten van schenkbelasting.
Onjuiste informatie kan een belastingplichtige flink op kosten jagen of ervoor zorgen dat iemand een verkeerde financiële beslissingen neemt, aldus de bond. Zo kunnen ze een naheffing krijgen als er een fout in de aangifte staat.
Specialisten
Het ministerie van Financiën kondigde een jaar geleden aan dat medewerkers een moeilijke vraag voortaan direct zouden doorspelen naar een gespecialiseerde medewerker. Maar dat gebeurt nog steeds niet of nauwelijks. Als het wel gebeurt, is de knowhow volgens de bond nog steeds ver te zoeken: de specialisten beantwoordden 12 van de 15 vragen alsnog fout of onvolledig. De Consumentenbond noemt het resultaat 'ontluisterend'. ANP
Delen:

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor