Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Angst voor overstap nieuwe energieleverancier onnodig

04-02-2010
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
gloeilamp.jpeg
De vrees onder consumenten voor problemen bij het overstappen naar een andere energieleverancier is over het algemeen niet nodig. Dit blijkt uit grootschalig onderzoek naar de tevredenheid over de dienstverlening van energieleveranciers dat is uitgevoerd door Vereniging Eigen Huis in samenwerking met de onafhankelijke vergelijkingssite Gaslicht.com.
Consumenten twijfelen onterecht aan kwaliteit energieleveranciers
Veel consumenten laten kansen op besparingen op de energierekening liggen, omdat zij het lastig vinden om energieleveranciers met elkaar te vergelijken of omdat zij problemen verwachten bij de overstap naar een andere leverancier. Daarnaast bestaan er veel twijfels over de kwaliteit van de dienstverlening bij een andere energieleverancier. Uit onderzoek naar de tevredenheid over energiebedrijven onder ruim 10.000 leden van Vereniging Eigen Huis blijkt echter dat de ervaringen met zowel het overstappen als de kwaliteit van de dienstverlening over het algemeen voldoende zijn.
Rapportcijfer energieleveranciers
De meeste consumenten geven hun energieleverancier rapportcijfers tussen de 6 en 7,5 voor verschillende aspecten van de dienstverlening en zijn daarmee redelijk tevreden. Het meest te spreken zijn consumenten over de jaarlijkse afrekening, de online dienstverlening en de klantvriendelijkheid. De laagste rapportcijfers gaan naar de klachtenafhandeling. De Nederlandse Energie Maatschappij (NEM) krijgt van haar klanten slechts een 4,3 en scoort daarmee op dit onderdeel zelfs bijzonder slecht.
Eigen Huis dringt aan op verbetering dienstverlening
Greenchoice en United Consumers krijgen op bijna alle onderzochte aspecten de hoogste rapportcijfers van hun klanten, terwijl NEM en OXXIO op bijna alle onderdelen de laagste waarderingscijfers verdienen. Vereniging Eigen Huis gaat de resultaten van het klanttevredenheidsonderzoek overhandigen aan de onderzochte energiemaatschappijen en waar nodig aandringen op verbetering van de dienstverlening. Daarbij wordt de nadruk gelegd op verbetering van de snelheid en tevredenheid over de klachtenafhandeling. Bron: http://www.eigenhuis.nl/onderzoekoverstappers 
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!