Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Amsterdam pakt fietsproblemen aan

31-10-2012
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
600x275_fiets.jpg
Amsterdam tast de komende jaren diep in de buidel om de onstuimige groei van het aantal fietsers op te vangen. De gemeente investeert de komende 4 jaar 57 miljoen euro in fietsvoorzieningen. Tot 2020 komen er 38.000 fietsparkeerplekken bij en op gevaarlijke wegen gaat de stad minstens 15 kilometer aan rode fietsstroken aanleggen.
De fietspaden op de drukste routes in de Amsterdamse binnenstad zijn te smal voor de groeiende dagelijkse stroom fietsers, aldus het stadsbestuur woensdag. Daarnaast is er veel overlast van losstaande fietsen en overvolle rekken rondom treinstations. ,,Dat begint een bereikbaarheidsprobleem te worden en kan eigenlijk echt niet meer'', aldus de gemeente.
Investeringen
Op de langere termijn wordt nog veel meer geld geïnvesteerd om belangrijke knelpunten voor fietsers aan te pakken. Partijen als ProRail en Stadsregio Amsterdam trekken daarvoor tot 2020 samen met de gemeente bijna 120 miljoen euro uit. Tot 2040 is ongeveer 200 miljoen euro nodig, waarvan 170 miljoen voor fietsparkeren.
De smalle en drukke fietspaden hebben onder meer geleid tot een stijging van het aantal fietsslachtoffers in het verkeer. Nu is 56 procent van de ernstige verkeersslachtoffers een fietser. In 2000 was dat 48 procent.
Groei fietsgebruik
Het fietsgebruik in Amsterdam is de afgelopen 20 jaar gegroeid met meer dan 40 procent: van 340.000 naar 490.000 dagelijkse fietsritten in 2012. De groei zal de komende jaren alleen maar doorzetten, denkt de gemeente. Zo zal het aantal fietsritten van en naar treinstations in 2020 naar verwachting met een kwart gestegen zijn. Dagelijks leggen Amsterdammers nu al zo'n 2 miljoen kilometer af op de fiets.
Stations als Amsterdam Centraal en Zuid krijgen er de komende jaren duizenden parkeerplaatsen voor fietsers bij. Ook rondom het Leidseplein en drukke straten in het centrum, zoals het Damrak, komen extra fietsrekken. Waar mogelijk worden drukke fietspaden breder gemaakt in verband met scooters en bakfietsen.
ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor