Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Ambitieus actieplan hulpmiddelenzorg na uitzending Kassa

01-02-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
302 keer bekeken
  •  
Ellenlange wachttijden, gebrek aan maatwerk en een onnavolgbare bureaucratie bij de verstrekking van hulpmiddelen zoals rolstoelen, speciale bedden of scootmobiels. Vier maanden terug waren de problemen aanleiding voor een uitgebreide uitzending en een actie op social media met de hashtag #RegelHet van Kassa. Ruim vijftig betrokken partijen hebben nu in een actieplan afspraken vastgelegd die de problemen moeten oplossen. Minister Hugo de Jonge, de VNG, branchevereniging Firevaned voor aanbieders van hulpmiddelen en andere partijen beloven beterschap.  
Vanwege de uitzending van Kassa kwam minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid, Welzijn en Sport direct met een meldpunt voor urgente problemen en ging hij om tafel met betrokken partijen. Zij erkennen nu met het actieplan dat de verstrekking van hulpmiddelen beter kan en moet. Er zijn daarom afspraken gemaakt over onder andere het verminderen van bureaucratie, het versimpelen van aanvragen en het verbeteren van de communicatie met gebruikers.

Gebruiker moet centraal staan

In een brief aan de Tweede Kamer schrijft minister De Jonge verder dat de gebruiker centraal moet staan en serieus moet worden genomen. Iets waar het volgens veel mensen, die afhankelijk zijn van een hulpmiddel, tot nu toe te vaak aan ontbrak. De nieuwe afspraken treden per direct in werking.
Wethouder Sven de Langen van Rotterdam is namens de Vereniging Nederlandse Gemeenten betrokken bij het actieplan, dat volgens hem antwoord geeft op belangrijke vragen: ”Daar staan afspraken in om problemen op te lossen: Wat gebeurt er met een verhuizing? Wat gebeurt er rondom de lengte van indicaties? Moet je elke keer weer bij de gemeente zijn?” Illya Soffer van Ieder(in), een belangenorganisatie voor mensen met een beperking of chronische ziekte is voorzichtig positief over het actieplan. “De intentie is om de goede dingen op de goede manier te doen. De praktijk moet uitwijzen of al dit commitment in het leven van mensen een beetje snel het verschil mag maken.” 
Volgens Soffer komt het door de aandacht van Kassa voor de hulpmiddelenzorg dat nu alle partijen bij elkaar zitten en beterschap beloven. Het consumentenprogramma stelde in oktober een zwartboek samen met verhalen van gebruikers. Zij worden onder meer beperkt in hun mobiliteit doordat ze verstrikt raken in een kafkaëske bureaucratie bij de aanvraag of de reparatie van hun hulpmiddel. Daarnaast werd de hashtag #RegelHet gestart om op social media aandacht te vragen voor de problemen die al jaren spelen.  
Kassa besteedt vandaag - zaterdag 1 februari - aandacht aan het actieplan en de problemen in de hulpmiddelenzorg om 19:05 op NPO 1. Zaterdag 8 februari komt minister Hugo de Jonge naar het programma voor een uitgebreide toelichting.  
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!