Alleen NS gaat reizigersinformatie verzorgen
28-01-2011
• leestijd 1 minuten
Uitsluitend de NS wordt verantwoordelijk voor informatie aan de treinreizigers. Verder moet het bedrijf bij storingen beter, en plaatselijk op één locatie, samenwerken met ProRail. Ook komen er scherpere prestatieafspraken. Dat schrijft minister Schultz (Infrastructuur) vrijdag in een brief aan de Tweede Kamer. NS en ProRail reageerden positief.
De minister neemt verschillende maatregelen om de cultuur en structuur van beide organisaties aan te pakken. Zo moeten NS (vervoer) en ProRail (beheer) een reizigersplan opstellen waarin staat hoe ze bij verstoringen de reiziger informeren. Eén organisatie, de NS, wordt verantwoordelijk voor de reisinformatie. Die moet meer gebruik maken van sociale media als Twitter.
Spoorbeheerder ProRail wordt als het aan de bewindsvrouw ligt niet ondergebracht bij Rijkswaterstaat. Na een aantal incidenten op het spoor (winterweer, brand bij de verkeersleiding Utrecht) vroegen Tweede Kamerleden zich af of het beheer van het spoor niet beter weer een Rijksdienst kan worden. Schultz concludeert nu van niet.
Op de lokale verkeersleidingsposten komen ProRail en NS onder één dak om bij storingen beter samen te werken aan de oplossing. De bewindsvrouw scherpt verder de prestatieafspraken voor ProRail en NS aan, met boetes en het schrappen van bonussen als mogelijke consequentie.
NS en ProRail reageerden instemmend op de brief van Schultz. Woordvoerders van beide bedrijven spreken van een ,,volgende stap in een betere dienstverlening''. De NS-woordvoerder zei nog niet nader in te kunnen gaan op gezamenlijke plannen.
ANP