Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Alcoholvrij is malt allang voorbij

26-05-2011
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
121 keer bekeken
  •  
bier_12.jpeg
Alcoholvrij bier is 'booming'. Bierbrouwers zetten met de zomer in aantocht steeds meer varianten van het alcoholvrije gerstenat in de markt. De echte liefhebber haalt er wellicht zijn neus voor op, maar de trend is onmiskenbaar; alcoholvrij, inmiddels ook bekend als 0.0 procent, is bezig aan een opmars.
Alcohol vrij bier in opmars
In vergelijking met de totale bieromzet is het segment nog vrij klein. Ongeveer 1 tot 1,5 procent van de biermarkt is zonder alcohol. Toch is de groei niet uit te vlakken. De afgelopen vijf jaar steeg de consumptie van alcoholvrij bier in Europa al met ruim 50 procent, becijferde bierbrouwer Bavaria.
Ook in Nederland is die trend te zien. Meer dan 10 procent van de Nederlanders drinkt nu al geregeld een alcoholvrij biertje en de verwachting is dat de vraag naar alcoholvrij de komende jaren blijft groeien.
Zonder alcohol
,,Alcoholvrij bier heeft de gezonde eigenschappen van bier, zonder de alcohol, waardoor je het niet met mate hoeft te drinken'', verklaart directeur Peer Swinkels van Bavaria het succes. ,,Daarnaast is alcoholvrij bier van nature een laagcalorisch product, waarmee het een perfect alternatief is, niet alleen voor alcoholhoudend bier, maar ook voor bijvoorbeeld frisdrank, vruchtensappen, koffie en thee.''
Alcoholvrij bier op terras
Maltbier is dan ook al jarenlang een niet meer weg te denken drankje op terrassen en in cafés, hoewel de omzet de laatste tijd leek te stagneren. Een nieuwe impuls kreeg het segment vorig jaar met de introductie van alcoholvrij witbier. Bavaria had de primeur met het eerste witbier in ons land zonder alcohol, een brouwsel met acacia-extract dat een bijzonder frisse smaak moet waarborgen. Het nieuwe product stuwde de omzet in Nederland van alcoholvrij bier met tientallen procenten.
Ook andere bierbrouwers zagen de tijd rijp het alcoholvrije segment nieuw leven in te blazen. Zoals marktleider Heineken, die met vergelijkbare producten op de proppen kwam. In Nederland speelt de brouwer al langer in op de trend met Amstel Malt, maar nu ook met alcoholvrije Wieckse Witte en Wieckse Rosé. Plannen voor een alcoholvrij Heineken-bier heeft de brouwer momenteel niet, zei een woordvoerder.
België doet ook mee
Door het succes blijven de zuiderburen niet achter. Brouwerij Hoegaarden bracht vorige maand het eerste alcoholvrije Belgische witbier op de markt. Het bier, Hoegaarden 0.0, wordt gefabriceerd met de zes typische ingrediënten van Hoegaarden en een toets van citrusvruchten.
Buiten Nederland is alcoholvrij erg populair in Spanje (Buckler), maar ook in de Arabische wereld, waar alcohol vanwege het geloof verboden is. Zo verkoopt Heineken in Egypte en Marokko de merken Amstel Zero en Fayrouz en maltvarianten in Tunesië, Jordanië, Libanon en Algerije.
Wijn
Maar de creativiteit van drankenproducenten gaat verder. De Spaanse wijnmaker Torres kwam recentelijk met de eerste alcoholvrije wijn op de markt. Torres Natureo is gemaakt van muscat-druiven en bevat slechts 0,5 procent alcohol.
De Belgische bierbrouwer Jupiler tapte uit een geheel ander vaatje met de lancering in maart van Jupiler Force. Een natuurlijk gebrouwen frisdrank zonder alcohol, kleurstoffen, smaakstoffen of conserveringsmiddelen. Gebrouwen uit water, gemoute gerst, hop, mais en gist, maar de fermentatie stopt voordat zich alcohol vormt.
Bron: ANP

Meer over:

bier, diginieuws
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor