Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Alcohol verliest imago van stoer en hip'

05-03-2014
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
dronken-drank-bier_18.jpg
Streng nageleefde regels en het betrekken van ouders, scholen, de horeca en het verenigingsleven in Rotterdam hebben geleid tot een forse daling van alcohol- en drugsgebruik onder jongeren in die stad. Dat stellen woensdag wetenschappers en organisaties die zich bezighouden met problemen rond alcohol en drugs onder jongeren.
Duidelijkheid
,,Wie stoned in de klas zit, gaat er gewoon uit. Die leerling gaat dan naar de zorgverlener in de school om het incident direct met de ouders aan te pakken'', licht Denis Wiering toe, programmamanager alcohol en drugs bij de gemeente Rotterdam. Aan duidelijkheid in het programma geen gebrek. De alcoholgrens is 18 jaar en dat communiceert Rotterdam al sinds 2012 naar scholen, sportvereniging en ouders.
Voorlichting
Terwijl docenten in Rotterdam leerden hoe ze een scholier herkennen die beschonken is of stoned, werden ouders in de stad tijdens bijeenkomsten bij hun thuis geïnformeerd over hoe slecht alcohol en drugs voor jongeren is. Zo is voor jongeren overal duidelijk wat de norm is. ,,Dat werkt het allerbeste'', stelde gezondheidswetenschapper Ronald Knibbe van de Maastricht University woensdag tijdens de slotconferentie over het programma in Rotterdam. ,,Ook handhaving bij alle gebruikers werkt beter dan alleen bij risicogroepen.''
Handhavingsplannen
De ,,samenhangende aanpak'' in Rotterdam komt volgens Ninette van Hasselt van het Trimbos Instituut op een goed moment: ,,Veel gemeente worstelen nu met het maken van handhavingsplannen rond alcohol en drugs. Dit is een mooi voorbeeld waar andere gemeenten in Nederland wat mee kunnen.'' Van Hasselt stelt dat Rotterdam het beleid ,,zeer gedegen'' heeft aangepakt en niet voor de bühne maar wat deed met posters en folders.
Wetenschappelijke feiten
,,Gewoon nee zeggen. Dat deden we vroeger ook'', reageert directeur Wim van Dalen van STAP, Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid. Vooral ouders zijn volgens hem steeds meer onder de indruk geraakt van de wetenschappelijke feiten wat alcohol met kinderen doet. ,,Ook dat heeft positieve effecten. Alcohol verliest zijn imago van stoer en hip. Het is gewoon een heel schadelijk product.'' De volgende stap wordt wat betreft Van Dalen het verbieden van stuntprijzen en de reclames voor alcoholische producten. ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!