Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Albert Heijn past kipreclame aan

16-07-2014
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Logo_AlbertHeijn_22.jpg
Albert Heijn zal zijn Hollandse kip niet meer aanprijzen met mededelingen als ,,100 procent verantwoorde kip'' en ,,goede leefomstandigheden''. Naar aanleiding van een uitspraak van de Reclame Code Commissie (RCC) zegt de supermarkt de betreffende woorden in de reclame aan te passen.
Woordenspel
De gewraakte zinsneden verwezen naar een eerder dit jaar doorgevoerde maatregel om alle reguliere verse kipproducten te vervangen door Hollandse kipproducten, waarbij de kip in betere omstandigheden heeft geleefd. Albert Heijn noemt het woensdag ,,teleurstellend dat de discussie nu niet over dierenwelzijn lijkt te gaan, maar over een woordenspel in een advertentie of op de website''.
Wakker Dier
Wakker Dier diende bij de RCC een klacht in dat de reclame-uitingen gelet op de minimale verbeteringen in het dierenwelzijn ten opzichte van de plofkip, onterecht waren. Zo leeft de Hollandse kip volgens Wakker Dier met 19 in plaats van 21 kippen op een vierkante meter en komt ze nooit buiten. De commissie gaf de dierenorganisatie gelijk.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor