Albert Heijn gaat verspilling tegen met ‘oud brood’
07-09-2021
•
leestijd 1 minuten
•
192 keer bekeken
•
Supermarktketen Albert Heijn heeft bekendgemaakt dat zij landelijk ‘oud brood’ van de dag ervoor wil verkopen tegen een scherpe prijs om zodoende verspilling tegen te gaan.
De supermarktketen heeft op basis van onderzoek van Wageningen University & Research vernomen dat relatief veel brood verspild wordt. Zo zou ongeveer de helft van het brood in de supermarkten niet verkocht worden. De andere helft van het totaal aantal verspilde broden komt thuis in de prullenbak terecht, aldus de supermarktketen. “Dat is niet alleen zonde van het eten, maar ook van de tijd en de energie die in de productie ervan is gestoken", zo vertelt Anita Scholte op Reimer, verantwoordelijk voor Kwaliteit en Duurzaamheid bij Albert Heijn.
Meerdere initiatieven
Volgens Albert Heijn zullen de ‘oude broden’ van een dag eerder 50 cent per brood kosten; deze liggen tot 11:00 's ochtends in de winkels. De supermarkt heeft in recentere jaren al meerdere initiatieven ontwikkeld om verspilling tegen te gaan. Eerder heeft supermarktketen Vomar ook al een vergelijkbaar initiatief in het leven geroepen. ANP