Al drie jaar in de kou
• 27-09-2010
• leestijd 2 minuten
Deze week stopt de Belbus bij de wanhopige en verdrietige bewoners van een flat aan de Usselerweg in Enschede. De flat staat er nu zo’n drie jaar. Gewone radiotoren zijn er niet, alle woningen worden centraal verwarmd door een duurzaam en innovatief vloerverwarmingssysteem. Alleen werkt dit systeem niet, want als het buiten hartstikke koud is, wordt het binnen niet warmer dan 15 tot 16 graden.
En dat komt waarschijnlijk omdat niet de hele vloer warm wordt. Van pure ellende gaan de bewoners in de winter heel vroeg naar bed. Al drie jaar lang trekken de bewoners regelmatig aan de bel bij wooncorporatie De Woonplaats. Maar in al die jaren is er nog niks concreets gebeurd. En het is echt noodzakelijk dat er iets gebeurd, want de kapotte verwarming levert ook nog eens torenhoge energierekeningen op. Waarom is ze een raadsel, maar aan het eind van het jaar moeten de bewoners grote bedragen bijbetalen. En inmiddels zijn ze zo radeloos dat ze overwegen te verhuizen.
De Belbus brengt de bewoners en Hans Roseboom van de Nederlandse Woonbond naar wooncorporatie De Woonplaats in Enschede. Daar krijgen de bewoners de belofte dat er zo snel mogelijk overlegd gaat worden met de directeur. Inmiddels heeft de redactie van de Belbus contact gehad met deze directeur. Hij voelt zich aangesproken en geeft aan dat de klacht al lang concreet had moeten worden aangepakt. Hij garandeert nu dat de vloerverwarming voor komende winter gerepareerd is. En dat de bewoners met terugwerkende kracht voor de extra energiekosten worden gecompenseerd. En voor als het de komende dagen al koud wordt, krijgen de bewoners nu allemaal alvast een kacheltje.
Een verwarming die het niet of heel slecht doet, is een duidelijk gebrek aan de woning. Huurders met een dergelijk probleem kunnen de Huurderslijn bellen voor advies. De Huurderslijn, de ledenservice van de Woonbond, is bereikbaar van maandag t/m donderdag tussen 10.00 en 13.00 uur en dinsdagavond tussen 18.30 en 20.00 uur: 020-5517755.
De Belbus is te bereiken via Postbus 3000, 1200 CZ, van ConsumentenZaken, in Hilversum. Maar u kunt ook mailen naar
belbus@vara.nl.