Ahold bespaart op reclame en inkoop
29-11-2012
• leestijd 2 minuten
Ahold, het moederconcern van supermarktketen Albert Heijn, gaat extra besparen op reclame en de inkoop. Dat maakte Ahold woensdagavond bekend tijdens een bijeenkomst in de Verenigde Staten, waar de onderneming meer dan de helft van haar omzet vandaan haalt.
Kostenbesparingen
Ahold wil zijn kostenbesparingen flink opschroeven. In plaats van de eerder aangekondigde 350 miljoen euro wil het supermarktconcern nu 600 miljoen euro besparen.
Daarbij komen in ieder geval geen banen in het gedrang, zo liet een woordvoerder weten. Ahold wil bij alle bedrijfsonderdelen kijken in hoeverre de promotionele activiteiten, zoals de bonusaanbiedingen, effectief zijn. De aanbiedingen die minder goed werken, zouden kunnen worden geschrapt, aldus de woordvoerder.
Aan de inkoopkant denkt Ahold onder meer aan handigere, bijvoorbeeld lichtere, verpakkingen, waardoor er daar op onder meer transportkosten kan worden bespaard. Het gaat volgens de zegsman niet om verdere druk op de leveranciers, maar ,,Ahold blijft altijd scherp onderhandelen''.
Online shoppen
Het geld dat de besparingsoperatie oplevert, wil Ahold gebruiken voor verdere groei. Het concern zet verder in op de onlinemarkt en wil klanten steeds meer de mogelijkheid bieden hun boodschappen op verschillende manieren te verkrijgen.
In de VS en in Nederland is Ahold al begonnen met het opzetten van ophaalpunten waar klanten hun op internet bestelde producten kunnen oppikken. In Nederland biedt de onderneming nu ook de mogelijkheid om op bol.com bestelde artikelen in een AH-winkel op te halen.
Toekomstplannen
In 2013 wil Ahold ook de meeste van de 82 overgenomen Jumbo/C1000 winkels hebben omgebouwd tot een Albert Heijn. Daarnaast wordt volgend jaar ook het aantal winkels in België fors verder uitgebreid. Het concern wil in 2016 50 supermarkten bij de zuiderburen exploiteren.
ANP