Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Afslankringen.nl stuurt ongevraagd pakketjes naar oud-klanten

02-12-2017
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
131 keer bekeken
  •  

Als je 4 jaar geleden een pakketje hebt besteld bij Afslankringen.nl, verwacht je niet jaren later weer een pakketje te ontvangen. Toch kregen tientallen mensen ongevraagd een pakketje, want ze zouden geselecteerd zijn als VIP-klant. En of ze ook nog even eenmalig €69,95 wilden betalen.

Gewijzigde voorwaarden
Het overkwam Ron en zijn vrouw. Rons vrouw heeft 4 jaar geleden teenringen besteld op Afslankringen.nl. De teenringen zouden helpen bij het afvallen. Dat werkte niet, dus hebben ze nooit meer wat besteld. Maar ineens kregen ze toch weer een pakketje. Ook Julia en Angelique kregen een pakketje en 2 dagen later ontvingen ze een factuur van €69,95 via de mail. Beiden hebben ze in 2015 een bestelling gedaan en nu zouden ze geselecteerd zijn als VIP-klant.

Als Angelique naar Afslankringen.nl mailt dat ze niets besteld heeft, krijgt ze te horen dat ze bij haar eerste bestelling in 2015 akkoord is gegaan met de algemene voorwaarden. Maar de voorwaarden zijn pas in november 2017 gewijzigd. Daarin is namelijk ‘Artikel 5-1. Promotie Pakket’ opgenomen, waarin staat dat de klant deelneemt aan het Flexibele Abonnementsdienst als VIP-klant en een minimaal aantal leveringen aanvaardt. Maar op 27 november 2017 staat er vervolgens niets meer in de algemene voorwaarden over een promotiepakket.

Grote storing
We belden de eigenaar van Afslankringen.nl, Ruben van Diermen, op met de vraag hoe het kan dat mensen ongevraagd een pakketje krijgen. Volgens Van Diermen gaat het om een grote storing en krijgen mensen die eerder besteld hebben per ongeluk een pakketje. Ze zouden al actie ondernomen hebben en mensen hebben gemaild dat ze niets hoeven te betalen. Ook zou er een credit factuur gestuurd zijn door facturatiebedrijf Billink. Julia en Angelique krijgen inderdaad een excuusmail en een credit factuur, maar Ron heeft nooit meer wat gehoord van Afslankringen.nl.

Samenwerking stopgezet door facturatiebedrijf Billink
De facturen zijn afkomstig van het facturatiebedrijf Billink. We belden mede-eigenaar Laurens Withagen op om uitleg te krijgen over de gang van zaken. Volgens Withagen kregen ze in één keer veel klachten binnen. Samen met een jurist namen ze de Algemene Voorwaarden onder de loep. “Nu stond er in de algemene voorwaarden een nieuwe passage. Dat als je een reguliere koop doet, je ook gebonden bent aan een andere koop in de toekomst”, aldus Withagen. Een storing is bij Withagen niet bekend. “Hij heeft aangegeven dat hij vindt dat het een soort extra koop is. Hij ging ervanuit dat hij een legale koopconstructie had bedacht.” Facturatiebedrijf Billink heeft door dit incident eenzijdig de samenwerking gestopt.

Nadat we facturatiebedrijf Billink hadden gesproken, wilden we de uitspraken van Withagen voorleggen aan Afslankringen.nl. Helaas waren zij telefonisch niet meer bereikbaar en werd er niet gereageerd op onze mails.

Pakketje links laten liggen
Als je een ongevraagd pakketje ontvangt hoef je helemaal niets te doen, zegt jurist Jantine Pracht van advocatenkantoor Van Batenburg & Pracht. “Gewijzigde voorwaarden moeten altijd opnieuw overeengekomen worden. Als het tussentijds wordt gewijzigd, moet je altijd de consument informeren. Je mag het niet zomaar eenzijdig wijzigen.” Heb je toch een pakketje aangetekend retour gestuurd, dan kun je volgens Pracht de kosten verhalen op de verzender. “Maar mijn advies is toch echt: doe helemaal niets.”

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!