Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Afronden belminuten: KPN komt klanten tegemoet

25-10-2010
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
Fallback image for card
KPN gaat klanten die het gevoel hebben niet geïnformeerd te zijn over het afronden van telefoongesprekken op hele minuten, terugzetten naar hun oude abonnement. De oude voorwaarden zijn dan weer van toepassing en dat betekent dat klanten per seconde gaan betalen. Ook gaat KPN hun aanbod uitbreiden met een abonnement dat per seconde rekent.
Het kan u bijna niet ontgaan zijn: de afgelopen weken hebben we u laten zien dat de telecomproviders massaal overgaan op het afronden van belminuten in plaats van belseconden.
Kijk de uitzending 4 september terug
Kijk de uitzending 18 september terug
Bijna 32.000 mensen hebben onze petitie ondertussen ondertekend. Uit de reacties van kijkers blijkt dat veel mensen tot de uitzending niet wisten dat hun telefoongesprekken op de hele minuut naar boven worden afgerond. Dit is de consumenten niet verteld bij het afsluiten van een nieuw abonnement, het verlengen van hun contract of bij het wijzigen van hun bundel.
De Telecomwet en de Wet Oneerlijke Handelspraktijken zijn hier duidelijk over. Volgens Cynthia Heijne van Telecomwaakhond Opta moeten providers bij het aangaan van een nieuw contract de consument informeren over de belangrijkste kenmerken van het product. Dat geldt voor het afsluiten via de site, de winkel en de telefoon. Als er bij een verlenging van het contract sprake is van nieuwe voorwaarden dan geldt eveneens dat de provider de klant daar actief op moet wijzen. Dat betekent dat het enkel verstrekken van de algemene voorwaarden niet voldoende is.
Voor meer informatie over de regels en de gevolgen, klik hier .
Baptiest Coopmans, lid van de Raad van Bestuur van KPN, laat in de studio weten de klachten van hun klanten serieus te nemen. Klanten van KPN en HI die het gevoel hebben niet goed geïnformeerd te zijn over ‘minute billing’ wordt aangeboden om terug te gaan naar hun oude abonnement. Dat betekent dat de oude voorwaarden weer van toepassing zijn en dat de telefoongesprekken per seconde worden afgerekend. Klanten kunnen zich hiervoor melden op de speciale website http://www.kpn-mobiel.nl/.
Voor klanten van Telfort ligt de situatie iets anders. Dit heeft ermee te maken dat ‘minute billing’ bij Telfort al in 2008 is ingevoerd. Destijds is de invoering uitgebreid gecommuniceerd. Ook hebben klanten de mogelijkheid gekregen om van het contract af te kunnen, aldus KPN. Als er klanten zijn die toch het gevoel hebben niet goed te zijn geïnformeerd, kunnen zij zich toch melden. Niet op de speciale site, maar via de klantenservice van Telfort. Per geval wordt dan door Telfort naar een oplossing gezocht.
KPN geeft in de uitzending aan dat het bedrijf doorgaat met afronden van telefoongesprekken op de hele minuut. Wel gaat bedrijf consumenten een keuze bieden, door een aantal nieuwe abonnementen toe te voegen aan de bestaande abonnementen. Bij die abonnementen rekenen consumenten dan af per seconde.
Vodafone wilde niet in de uitzending aanwezig zijn. Lees hier de reactie van Vodafone .
Ondertussen heeft Consuwijzer van Kassa 300 meldingen van consumenten binnengekregen die zeggen niet geïnformeerd te zijn over het afronden op de hele minuut. Telecomwaakhond Opta inventariseert deze meldingen en gaat kijken welke aanbieders zich niet aan de regels houden. Bent u ook niet door uw provider op de hoogte gesteld, dan kan u nog steeds uw klacht melden via Consuwijzer.nl. Uw klacht komt dan bij Opta terecht.
Klanten van Vodafone of andere providers die vinden dat deze providers eerlijk per seconde moeten afrekenen, roepen wij op onze petitie te tekenen. En laat het ons ook weten als u onaangekondigd bent omgezet naar een abonnement waarbij de belminuten worden afgerond.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor