AFM wil meer duidelijkheid risicoprofiel
19-11-2010
• leestijd 2 minuten
Financiële dienstverleners kunnen beter beleggingsadvies geven aan investeerders als zij zich houden aan de nieuwe leidraad voor het opstellen van risicoprofielen voor beleggers en beleggingsproducten. Dat zegt de Autoriteit Financiële Markten (AFM), die de leidraad vrijdag heeft gepubliceerd. Beleggers zouden zo beter inzicht krijgen in de risico's die zij lopen.
Volgens de AFM hanteren veel financiële ondernemingen veelal andere profielnamen of gebruiken zij andere criteria voor het opstellen van het profiel. Daardoor krijgen consumenten soms verschillend advies en hebben zij zelf te weinig inzicht in de beleggingen en risico's achter een risicoprofiel. Adviseurs zijn verplicht om een inschatting te maken van de persoonlijke en financiële mogelijkheden van de consument en de beleggingen die daarbij horen. Deze inschatting mondt uit in een profiel.
Volgens een woordvoerder van de AFM wordt het probleem van weinig uniforme regels voor het opstellen van een beleggingsadvies in de markt breed erkend. De richtlijn van de AFM is na overleg met verscheidene grote marktpartijen tot stand gekomen, maar heeft niet de status van wet- of regelgeving.
De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) liet vrijdag desgevraagd weten ,,de aanbevelingen van de AFM ter harte'' te nemen. De NVB denkt wel dat een streven naar standaardinformatie voor de gehele sector kan leiden tot een te grote vereenvoudiging. De organisatie is dan ook blij dat de AFM ,,geen standaardisatie'' voorstelt.
De AFM had vorig jaar voorgesteld om zes standaardprofielen op te stellen, aangeduid met de letters A tot en met F. ,,Dit bleek voor de marktpartijen een stap te ver'', aldus de woordvoerder van de AFM. De leidraad, het resultaat van ruim een jaar overleg met grote marktpartijen, biedt nu minder standaardadviezen.
ANP