Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa

Iedere zaterdag 19.05 uur op NPO1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

'AFM: Verzekeraars kunnen klanten benadelen met cadeautjes'

8 jun 2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
483 keer bekeken
  •  
idin inloggen computer laptop 1127
Verzekeraars kunnen op basis van persoonsgegevens de hoogte van een premie bepalen. Daarvoor waarschuwt de Autoriteit Finaniciële Markten (AFM). De beschikbaarheid van grote hoeveelheden data heeft daarmee ongewenste gevolgen voor polishouders, stelt de waakhond.
Steeds meer verzekeraars bieden de mogelijkheid om hun klanten 'cadeautjes' te geven als ze verantwoord leven. Zo kan een zorgverzekeraar bijvoorbeeld een fitnesstracker meegeven die meet of je gezond leeft. Haal je de bepaalde doelen die de verzekeraar heeft gesteld, dan krijg je een beloning. Bijvoorbeeld een cadeaubon van Bol.com.
Er zijn meer voorbeelden. Zo kun je korting krijgen op je autopremie als de app van de verzekeraar meet dat je netjes rijdt. Een rijstijlverzekering heet dat. Ze worden onder meer door FBTO en de ANWB aangeboden. Klinkt leuk, zegt de AFM, maar verzekeraars verzamelen hier enorm veel data mee. En dat kan voor klanten negatieve gevolgen hebben.

Benadelen

"Wat we buiten Nederland zien, is dat de polishouder kan worden benadeeld", zegt Jan Berndsen, hoofd verzekeren en pensioenen van de AFM, in het Financieele Dagblad. "Bijvoorbeeld doordat de verzekeraar op basis van data-analyse premieverhogingen doorvoert bij alleen de klanten die naar verwachting niet zullen overstappen."
"Dat moet je niet willen, en daar willen we de sector van bewust maken", vervolgt Berndsen. "Door al die data kan een verschuiving plaatsvinden van informatie: verzekeraars weten dan veel meer dan de klant." Ook weet de klant niet welke data worden gebruikt om tot een bepaalde prijs te komen. "Misschien maakt zelfs het tijdstip waarop de klant een offerte opvraagt uit voor de premie", stelt Berndsen.

Risicozoekend gedrag

Toch zijn er volgens hem ook voordelen. "Als we daardoor beter gedrag vertonen, kan de schadelast ook lager worden. En de kosten van risicozoekend gedrag kunnen meer terecht komen bij mensen die de risico's aangaan."
De AFM vindt dat verzekeraars mensen niet zouden mogen straffen voor risico's waar ze niets aan kunnen doen. Daarnaast keurt de toezichthouder het gebruik van gedragsdata van de ene verzekering voor de andere af. "Maar wat we zien in het buitenland, is dat door concurrentiedruk de verzekeraars zich toch gedwongen kunnen voelen mee te doen. Het kan snel gaan", aldus Berndsen. ANP

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar