AFM onderzoekt oplossingen problematische hypotheken
28-03-2017
• leestijd 2 minuten
De AFM wil dat huiseigenaren met mogelijk problematische hypotheken passende oplossingen krijgen. De Autoriteit Financiële markten gaat samen met een aantal hypotheekverstrekkers onderzoek ter bevordering van consumentengedrag.
‘Na-aapgedrag’
Het team Consumentengedrag van het AFM Expertisecentrum gaat de experimenten uitvoeren onder klanten van hypotheekverstrekkers. Doel van het onderzoek is uitvinden wat de consument kan bewegen tot het oplossen van hun mogelijk problematische hypotheken. Zo wordt de effectiviteit van onder andere ‘na-aapgedrag’ onderzocht. Er wordt gekeken of consumenten eerder aflossen als huiseigenaren in een vergelijkbare situatie dit ook doen. Ook wordt er onderzocht of consumenten mogelijk in gesprek kunnen treden met een adviseur.
Oplossing op maat
De AFM stimuleert hypotheekverstrekkers om eerder in te grijpen als er signalen zijn. Ook wil de AFM dat aanbieders de klanten proactief worden informeert over de gevaren van hun hypotheek en dat er vaker een oplossing op maat wordt aangeboden.
“Een lastige opgave”
Volgens de AFM heeft ongeveer 30% van de woningbezitters een volledig aflossingsvrije hypotheek. Dit houdt in dat er gedurende de looptijd niet hoeft te worden afgelost. Dit kan ervoor zorgen dat huiseigenaren in de problemen komen. Zo kan het zijn dat er wel moet worden afbetaald, maar dat de inkomsten dalen bij pensionering, terwijl de rente na 30 jaar niet meer aftrekbaar is. Dit kan ervoor zorgen dat de hypotheek onbetaalbaar wordt. De toezichthouder noemt het “een lastige opgave”. Traditionele communicatie of oproepen tot actie blijkt vaak niet voldoende.
Gedragswetenschappen
De AFM verwacht dat de inzichten uit de gedragswetenschappen kunnen bijdragen tot gedragsverandering van de consument. In het derde kwartaal van 2017 hoopt de AFM te resultaten van het onderzoek te hebben.