Sfeerfoto van Kassa
Kassa

Kassa

Zaterdag om 19.05 uur opnpo1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!

VOLG ONS

Kassa

AFM: banken worden klantgerichter

3 apr 2013
  •  
leestijd 1 minuut
bank_09.jpg
Banken en verzekeraars richten zich steeds meer op hun klanten en boeken daarin succes. Zij scoren steeds beter op klantbelang, concludeert de Autoriteit Financiële Markten (AFM) in een woensdag gepubliceerd rapport.
Hoger cijfer
De toezichthouder gaf de tien grootste banken en verzekeraars over 2012 gemiddeld een 3,3 op de schaal van 5 waar het ging om klantbelang. In 2011 was het gemiddelde nog 3,0 en in 2010 was dat 2,7.
'Goed zichtbaar'
Een aantal veranderingen is goed zichtbaar, stelt de AFM. Zo zijn het aanbod van spaarproducten en de informatievoorziening hierover sterk vereenvoudigd. Ook ziet de toezichthouder dat banken beter inschatten of hypotheekklanten hun woonlasten kunnen dragen. 
Verbeterpunten
Toch zijn er ook nog verbeterpunten, zo staat in het rapport. Banken en verzekeraars zouden klanten bijvoorbeeld actiever kunnen aanmoedigen om actie te ondernemen om financiële problemen te voorkomen. Dit geldt bijvoorbeeld voor klanten met woekerpolissen, die advies zouden moeten vragen over herstelopties, of voor klanten met grote roodstanden, die een persoonlijke lening of een budgetcoach zouden moeten overwegen. ANP

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!