Afleiders in het verkeer
16-03-2012
• leestijd 2 minuten
Iedereen kent het wel, je schrikt je rot als je door wat voor reden dan ook afgeleid bent in het verkeer. Hoe kun je dat voorkomen en welke technieken maken autorijden veiliger?
Over de oorzaak van het busongeluk in Zwitserland is officieel nog niets bekend. Zwitserse en Belgische media meldden deze week dat de chauffeur niet op de weg lette, omdat hij bezig was een dvd'tje op te zetten. Enkele gewonde kinderen zouden dat hebben gezegd. Onderzoek zal moeten uitwijzen of dit daadwerkelijk gebeurd is.
In zijn algemeen is het zo dat afleiding in het verkeer leidt tot gevaarlijke situaties en ongelukken. Vroeger zat er niet meer dan een verwarming en een radio in de auto. Nu heb je haast een co-piloot nodig om alles te kunnen bedienen, zoals de vele radiofuncties, cd`s, dvd `s, navigatie, boardcomputer, telefoon. En al die nieuwe functies zitten vaak ook nog op onhandige plekken.
"Ja, de ergonomie laat vaak te wensen over", vindt autojournalist Wim Oude Weernink. Hij pleit voor een`head up display (HUD) in de auto. Dit is een systeem waarbij informatie die normaal op een instrument moet worden afgelezen, rechtstreeks wordt geprojecteerd in het gezichtsveld. Deze techniek komt uit de luchtvaart en werd oorspronkelijk ontwikkeld voor militair gebruik. Maar ook andere technieken maken rijden nog veiliger, zoals de actieve cruisecontrol, lane warning als je uit de baan dreigt te gaan en akoestische signalen als er iemand in de dode hoek zit.
De automobilist is natuurlijk ook zelf verantwoordelijk dat de aandacht op de weg blijft en dat laatste laat nog wel eens te wensen over. Hoe vaak zie je in het verkeer geen automoblisten die ander dingen aan het doen zijn en over de weg slingeren. De ANWB en VVN hebben ook een actie om dat bewustzijn te vergroten.
Wim Oude Weernink vertelt: