Kredietbemiddelaar Afab blijkt naast DSB Bank ook torenhoge provisies te hebben opgestreken voor koopsompolissen. Maar er blijkt nog veel meer aan de hand te zijn. Afab zegt nu wel gedupeerde klanten te willen helpen. Maar of dát echt wat oplevert is nog maar zeer de vraag.
Afab houdt er ook schandalige verkooppraktijken op na
DSB Bank is namelijk lang niet de enige die torenhoge provisies heeft geïncasseerd op allerlei koopsompolissen en lening op lening stapelde. Kredietbemiddelaar Afab blijkt zich ook schuldig te hebben gemaakt aan dat soort praktijken. En ook bij Afab en dochterondernemingen zoals HDV en O&B Finance is deze handelwijze geen uitzondering. De AFM heeft het bedrijf in april een boete opgelegd. De financiële waakhond heeft daarna nog een inval gedaan bij Afab en is een onderzoek gestart. Naast waardeloze koopsompolissen, torenhoge provisies en excessieve rentetarieven gaan er nog veel meer zaken mis bij Afab. Zo heeft deze kredietbemiddelaar bijvoorbeeld ook aan overkreditering gedaan en woekerpolissen verkocht waar ze ook heel veel aan verdiend heeft.
In Kassa hebben we vorige week en vandaag opnieuw gedupeerden aan het woord gelaten. In deze uitzending komt Afab toelichting geven, nadat ze al eerder deze week uitgebreid in het nieuws is geweest. De kredietbemiddelaar verkeert al een poosje in grote financiële moeilijkheden. De helft van de miljoenen omzet wordt namelijk binnengehaald als tussenpersoon, dat betekent dat de inkomsten voornamelijk uit provisies worden gehaald. Bij Afab stond dus niet de klant centraal, maar de bemiddelaar die allerlei provisies heeft opgestreken. Sinds de bonusprovisie is afgeschaft in januari van dit jaar heeft Afab dan ook veel minder inkomsten ontvangen. De verwachting is dat het nog verder zal teruglopen nu er vanaf januari 2010 nog meer transparantie over de provisies is vereist. Verder heeft Afab toegegeven dat er in het verleden fouten zijn gemaakt. Gijs van Rozendaal, interim-manager, meldde dat alle klantendossiers tot 2008 worden nageplozen op eventuele fouten. Hij denkt dat de schadevergoeding die daaruit zal volgen hooguit een paar ton zal bedragen. Het klinkt allemaal mooi, maar worden de problemen van alle gedupeerden daarmee wel echt opgelost? En er blijken al voor 2008 allerlei zaken flink mis te zijn gegaan.
Afab in gesprek met een gedupeerde in bijzijn van Kassa
Kassa mocht afgelopen vrijdag bij een gesprek met een gedupeerde aanwezig zijn. Het werd al gauw het woord van de experts van Afab tegen dat van de gedupeerde, een jonge vrouw die op haar 19de in de schulden raakte dankzij drie financiële wanproducten die ze eind 2006 door Afab aangesmeerd heeft gekregen. Daarom heeft Kassa de zaak voorgelegd aan Kapé Breukelaar, onafhankelijk financieel planner.
* Afab stelt dat de gedupeerde zelf om een lening van € 15.000 vroeg in plaats van € 5.000. Daarnaast was het met haar inkomen geoorloofd om in 2006 dat bedrag als lening te verstrekken. Verder heeft zij eigenhandig al het geld van die lening opgemaakt.
- Kape Breukelaar: Los van welk bedrag de gedupeerde heeft gevraagd, ze krijgt € 17.000 van Afab, maar als je rekent met haar inkomen plus een huur van € 400 per maand, ze zou namelijk op zichzelf gaan wonen, kom je ook voor 2006 uit op een bedrag van rond de € 5.000 wat ze maximaal had kunnen lenen. Afab rekende voor deze lening bovendien een rentepercentage van 12,7%, wat ook nog waanzinnig hoog is.
* Afab heeft nu toegegeven dat de koopsompolis, een krediet-protector voor het geval ze arbeidsongeschiktheid of werkloos zou raken, onterecht is afgesloten maar dat kwam omdat de klant toen onjuiste informatie had verstrekt. Van koppelverkoop, zoals de gedupeerde beweert, zou geen sprake zijn geweest, de lening was desgewenst ook zonder die koopsompolis verstrekt.
- Kape Breukelaar: Voor die koopsom is een premie van € 2.000 gevraagd waarvan circa € 1.600 naar Afab is gegaan als provisie. Maar het is ook een volstrekt nutteloze verzekering gebleken en Afab heeft verzuimd te vertellen dat er belangrijke uitsluitingen in de voorwaarden staan.
* Het `Kapitaal Opbouw Plan`, een beleggingspolis onder de naam `InterLloyd Levensverzekering Maatschappij N.V.`, dat gedupeerde ook is aangeboden, is al snel geannuleerd dus dat speelt geen enkele rol meer volgens Afab.
- Kape Breukelaar: De klap op de vuurpijl is dat gedupeerde vroeg om een krediet waarop ze zou aflossen. In plaats daarvan krijgt ze een beleggingspolis met een looptijd tot maar liefst 2051, dus van 44 jaar, tegen een buitengewoon excessieve kostenstructuur waar Afab nog eens tussen de € 2.500 en 3.000 aan heeft verdiend. Daarmee is dit echt een schandalig slechte woekerpolis die haar hoe dan ook door Afab is verkocht zonder dat zij dat heeft beseft of begrepen.
Samenvattend komt het er dus op neer dat de gedupeerde vroeg om een krediet van € 5.000, maar met alles erop en eraan heeft Afab haar opgezadeld met een veel te hoge lening tegen een zeer hoge rente en met twee waardeloze polissen waaronder een woekerpolis, waar de bemiddelaar dik aan heeft verdiend. Dat terwijl er eind 2006 al een wettelijke zorgplicht bestond die onder meer overkreditering moest tegengaan.
Zorgplicht
De financiële dienstverlener is verplicht goed voor zijn klanten te zorgen en een passende dienstverlening te bieden. Dit heet zorgplicht en het valt onder de
Wet op het financieel toezicht
(Wft).
Samenvatting van de regels:
- Juli 2006: bij het verstrekken van consumptief krediet en hypotheken is een passende dienstverlening vereist. Zo mag er bijvoorbeeld geen overkreditering plaatsvinden. Dus ken de klant en handel daarnaar. Banken en financiële instellingen hebben de uitvoering van deze regel in hun onderlinge gedragsregels vastgelegd. Als ze zich daar niet aan houden, kan de AFM een boete opleggen. Eind 2006 bleek echter al dat de eigen gedragsregels van de banken niet afdoende waren om misstanden tegen te gaan.
- Juli 2007: uit onderzoek van de AFM naar hypotheekadvies is geconstateerd dat de wetgeving aangepast zou moeten worden. Verzekeringen die al dan niet middels een koopsom (dat wil zeggen dat de volledige premie in een keer vooraf betaald wordt) zijn afgesloten, moeten ook onder de adviesregels komen te vallen.
- Juli 2008: de adviesregels gelden nu ook voor alle verzekeringen die in combinatie met een krediet of hypotheek worden afgesloten.
Alle producten die worden afgesloten, moeten dus aantoonbaar passend zijn en het advies moet te allen tijde helder zijn.
Reactie van Afab in Kassa
Afab gaat ook naar oude dossiers kijken die voor 2008 zijn afgesloten. Alle klachten worden serieus onderzocht. Als er fouten zijn gemaakt, worden die hersteld. In het geval van problemen die niet door de schuld van de kredietbemiddelaar zijn ontstaan, zal gezocht worden naar een oplossing. Daarnaast gaat Afab een onafhankelijke partij aanstellen die de werkwijze zal gaan toetsen.
Meld uw klacht dus in ieder geval bij Afab! Kassa zal nauwlettend in de gaten houden of ze haar woord houdt en echt haar leven betert.
Tips
* Voor een goed financieel advies kunt u beter bij iemand langs gaan die een uur tarief rekent dan provisies opstrijkt. In het laatste geval loopt u namelijk altijd het risico dat de bemiddelaar een niet (geheel) onafhankelijk advies heeft.
* Als u van mening bent dat er geen deugdelijk advies is gegeven of dat u verkeerde producten zijn aangesmeerd, meld dat dan bij de
AFM
. Verder kan een individueel geschil worden voorgelegd aan
Kifid
, maar pas nadat er schriftelijk beklag is gedaan bij de aanbieder.
* Als u wilt weten tot welk bedrag het nog verantwoord voor u is om te lenen, raadpleeg dan de
risicometer
van het Nibud, het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting.