Advies: haal niet meer stoptreinen weg bij NS
23-12-2011
• leestijd 2 minuten
Consumentenorganisaties in het openbaar vervoer vinden het geen goed idee om, naast NS, meer bedrijven stoptreindiensten te laten rijden op de belangrijkste delen van het spoorwegnet. Dat hebben deze instanties, verenigd in het Locov, donderdag laten weten aan minister Melanie Schultz (Verkeer).
Plannen
Zij presenteerde onlangs haar plannen voor de spoorsector. Daarin staat onder meer dat NS vanaf 2015 opnieuw een concessie krijgt om voor 10 jaar te rijden op het zogenoemde hoofdrailnet. Maar het vervoersbedrijf moet binnen dat net wel regionale concurrenten toestaan op twee spoorlijnen in Limburg.
Treindiensten
Op dit moment verzorgen regionale vervoerders al treindiensten, maar niet op het hoofdrailnet. Alleen 'uitlopers' van het spoornet komen daarvoor in aanmerking. De VVD-bewindsvrouw wil echter ook concurrentie binnen het hoofdrailnet toestaan.
Samenhang
Het Locov (onder meer ANWB, Consumentenbond, Rover, Fietsersbond) vindt dat geen goed idee, onder meer omdat de samenhang van het NS-intercitynetwerk dan in de knel komt. Op dit moment kan NS zelf beslissen welke trein (stoptrein/intercity) al dan niet voorrang krijgt in geval van vertraging of verminderde capaciteit. In de toekomst zou het bedrijf binnen het hoofdnet hierover met andere treinbedrijven in discussie moeten.
Concurrentie
Schultz onderzoekt of ze op termijn ook concurrentie op andere stoptreindiensten buiten de Randstad kan introduceren. Het gaat om de lijnen Zwolle-Groningen, Apeldoorn-Enschede en Eindhoven-Weert. Het Locov is ook hierover niet te spreken, niet alleen om logistieke redenen. De organisaties binnen de ov-koepel willen pas nadenken over zo'n lappendeken als problemen met de ov-chipkaart zijn opgelost. Dat ov-reisbewijs kent kinderziektes. Het eenmalig in- en uitchecken voor en na een treinreis is bijvoorbeeld nog niet mogelijk als zo'n reis met verschillende vervoerders wordt gemaakt.
ANP