Adverteren? Gewoon over Mauro's rug!
• 14-04-2012
• leestijd 2 minuten
•
Onlangs stond in een advertentie op de
website van de Telegraaf
"Vind jij dat Mauro moet blijven? Ja of Nee?". Met daaronder de tekst: "Stem nu en maak kans op een Mini”. Bedrijven zetten allerlei vergaande trucs in om persoonlijke gegevens van internetgebruikers te verzamelen. Door één klik op een websiteadvertentie kunnen al persoonlijke gegevens verzameld worden.
Grootouders Mauro zijn verontwaardigd
De grootouders van Mauro reageerden geschokt op deze advertentie en melden in Kassa: "dit is een walgelijke manier van misbruik maken van de mensonterende situatie rondom Mauro". Ook bij vele anderen roept de advertentie
boze reacties
op.
Mauro-kwestie
De
kwestie
rondom de uitgeprocedeerde asielzoeker Mauro en zijn
mogelijke uitzetting
heeft veel stof doen opwaaien. Zowel in de politiek als in de samenleving ontstonden heftige discussies. Ook de
media
wijdden er aandacht aan.
Gericht adverteren via profielen
Het Britse bedrijf
Aldaniti
heeft in de advertentie over Mauro internetgebruikers met prijzen gelokt om emailadressen en andere persoonlijke gegevens te verzamelen. Dit heet
'profilering' en wordt door veel bedrijven ingezet. Via persoonlijke profielen kan een bedrijf gericht producten aanbieden. Volgens het
College Bescherming Persoonsgegevens
(CBP) is profilering voor burgers "een bijna onzichtbaar proces, terwijl het grote gevolgen kan hebben." Voorzitter van het CBP, Jacob Kohnstamm, zegt hier verder over: "bedrijven en overheden die profilering toepassen moeten transparanter zijn over welke gegevens zij over wie, waarom en waar beschikken".
Reacties
Aldaniti
In een
schriftelijke reactie
van Aldaniti staat: “We zijn verrast en geschokt door de aantijging voor iets waar we niet verantwoordelijk voor zijn”. Toch wil Aldaniti haar verontschuldiging aanbieden aan iedereen die zich gekwetst voelt.
TelegraafDe Telegraaf heeft aan Kassa laten weten dat zij de gevoeligheid van de uiting erkennen en zich hier volledig van willen distantiëren. De advertentie is inmiddels van de website gehaald en de samenwerking met Aldaniti is stopgezet. De volledige reactie van de Telegraaf vindt u
hier
.
Mini Nederland
Mini Nederland laat weten niets met de advertentie en wedstrijd te maken te hebben en neemt afstand van deze reclame-uiting.