ADSL-aansluiting in Brabants buitengebied
19-11-2005
• leestijd 2 minuten
Volgens de postcodecheck van Versatel en Tiscali is het mogelijk om ADSL te krijgen in de Brabantse buurtschap De Klef. Maar van de acht inwoners die zich ervoor aanmeldden kregen er maar twee een werkzame ADSL-aansluiting. Hoe kan dit?
In de Brabantse Peel is het goed toeven. De boerderijen staan er mooi bij in buurtschap De Klef, de dieren lopen in de wei, en de koffie is er altijd bruin… Maar dat betekent niet dat de tijd er heeft stilgestaan. Als bewoners van een buitengebied hebben ze er lang op moeten wachten, maar eindelijk was het zover: ze konden een ADSL aansluiting krijgen! Althans, volgens de postcodecheck van Versatel en Tiscali.
Maar twee aansluitingen werken
Maar van de acht bewoners van buurtschap De Klef die een aansluiting namen, zijn er maar twee bij wie het ook werkt. Hoe dat kan is ze een raadsel. Want bijvoorbeeld een aansluiting via Versatel werkt bij de één wel, maar bij de ander niet. Bij weer een ander werkte het acht maanden, daarna niet meer. Er is iemand met ADSL van Planet: geen probleem. Terwijl de buurman die bij Tiscali zit nog geen seconde heeft kunnen internetten.
Internetgoeroe Everts legt uit
We gingen Vincent Everts in Amsterdam vragen hoe het zit. Hij is trendwatcher en internetgoeroe, dus hij moet het weten!
Everts legt uit dat de mensen in De Klef erg ver van de telefooncentrale wonen; ruim 7,5 kilometer. ADSL over die afstand kan wel werken, maar meestal wordt de grens bij 5 kilometer gelegd. Daarnaast is de kwaliteit van de lijn en het aantal mensen dat er gebruik van maakt ook van invloed op goede doorgifte van het signaal.
Inmiddels blijkt de postcodecheck van Versatel ook aan te geven dat ‘wegens technische redenen’ ADSL in dit gebied niet mogelijk is; Tiscali laat zich nog niet door gebleken problemen weerhouden en feliciteert de nieuwkomer met zijn aansluiting; je weet immers maar nooit of het misschien toch werkt.
Dode mus
Maar als het dan niet blijkt te werken ben je blij gemaakt met een dode mus, en dat is precies het gevoel dat bewoners van De Klef hebben. Bovendien duurt het enorm lang voor je weer van je niet-werkende abonnement af kunt komen. En in de tussentijd betaal je gewoon door voor een dienst die niet geleverd wordt; om van de aansluitkosten maar niet te spreken!
Versatel en Tiscali geven toe dat één en ander niet vlekkeloos verloopt in dit buitengebied; ze beloven het probleem, althans het administratieve deel ervan, zo snel mogelijk op te lossen.
KPN onderzoekt de zaak
Aan het slechte bereik kunnen ze niets doen, omdat centrale en netwerk van de KPN zijn. Maar KPN heeft toegezegd de zaak te zullen onderzoeken; misschien kan iedereen op een andere centrale worden aangesloten, en krijgt De Klef alsnog wat de rest van het land allang heeft: een goede ADSL-verbinding.