Actieve wintervakantie minder in trek
22-11-2014
• leestijd 2 minuten
Mensen gaan steeds minder wintersporten, maar meer op wintervakantie. ,,Het actieve aspect is minder in trek. Mensen willen in de sneeuw veel meer tot rust komen; lekker eten en genieten. Die beleving van de wintervakantie zet dit jaar door’’, zegt Bert Romani van de Nederlandse Skivereniging (NSkiV).
Investeringen
Volgens Romani heeft de trend alles te maken met de investeringen die afgelopen jaren in de Alpen zijn gedaan. Er is veel geld gestoken in snellere liften, meer capaciteit en de aanleg van wifi. ,,Mensen staan nu minder lang in de rij om boven te komen. Daardoor houden ze onbewust meer tijd over'', zegt Romani. Die tijd wordt volgens hem omgezet in onder meer uitgebreider lunchen.
Wifi in lift
,,Als je ziet wat je tegenwoordig allemaal kunt eten op een berg, dat grenst aan het sterrenniveau.’’ In de wintersportgebieden zijn ondernemers steeds meer toegerust op die nieuwe wensen van vakantiegangers om voor andere zaken dan het sportieve de tijd te nemen. Vanuit de stoeltjeslift hebben skiërs tegenwoordig wifi om direct hun foto’s van het skigebied op sociale media te kunnen posten. ,,Dat is natuurlijk de snelste en beste manier om je gebied te verkopen.’’
Luxe
De luxe in de sneeuw neemt soms extreme vormen aan. In het Zwitserse Laax bestaan stoeltjesliften die tijdens de rit naar het mooiste uitzicht draaien. Romani: ,,Ook de zon straalt dan beter op je gezicht.’’ Hij verwacht dat komend seizoen het aantal wintersporters gelijk blijft aan het aantal van vorig jaar: 870.000. Het aantal Nederlandse wintersporters daalde de afgelopen vijf jaar licht.
ANP