Acteurs geven 'goede' voorbeeld voor vuurwerk
13-12-2010
• leestijd 1 minuten
Jongeren tussen de vijftien en negentien jaar oud worden de komende weken bewustgemaakt van de gevaren van vuurwerk. In reclamespotjes bootsen typetjes uit het RTL4-programma Benidorm Bastards jongeren na die onverantwoord bezig zijn met vuurwerk.
,,Jongeren denken dat zij experts zijn op het gebied van vuurwerk, maar toch doen zich gevaarlijke situaties voor. Zij gaan zich bijvoorbeeld uitsloven en zijn onnozel door weddenschappen af te sluiten wie het vuurwerk zo lang mogelijk vast kan houden'', aldus Cees Meijer van Consument en Veiligheid, een organisatie die zich inzet om letsel door ongevallen te voorkomen.
In een Amsterdamse bioscoop presenteerde de organisatie maandag de nieuwe vuurwerkcampagne 'krasse knarren'. De campagne legt de nadruk op oogletsel. Uit onderzoek van Consument en Veiligheid blijkt dat een op de vijf slachtoffers rond de jaarwisseling van vorig jaar verwondingen aan een oog opliep.
Ongeveer 770 slachtoffers van vuurwerkongevallen werden vorig jaar behandeld op de afdeling spoedeisende hulpverlening van een ziekenhuis. Dat is een daling van 30 procent in een periode van twee jaar. Bijna de helft van de slachtoffers (46 procent) valt in de leeftijdscategorie van tien tot en met negentien jaar.
De heftige, doordringende vuurwerkcampagnes van weleer maken nu plaats voor rustige, humoristische beelden met een serieuze boodschap. Meijer: ,,De heftige voorlichtingsfilmpjes, waarin werd getoond wat er fout kan gaan bij het afsteken van vuurwerk, werken momenteel zelfs averechts. De jongeren identificeren zich hier niet meer mee.''
ANP