ACM pakt agressieve verkopers aan de deur aan
27-03-2017
• leestijd 1 minuten
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de leverancier van computeronderhoudsdiensten Direct PC op de vingers getikt. Verkopers hielden er aan de deur te agressieve verkoopmethoden op na. Het bedrijf heeft beterschap beloofd, meldde de toezichthouder dinsdag.
Verkooppraatjes
Direct PC gaat de deuren langs om servicecontracten te slijten voor onderhoud en reparaties aan computers. De ACM bereikten signalen dat met name oudere consumenten zich door de verkooppraatjes van het bedrijf onder druk gezet voelden om zo'n contract te sluiten, zonder precies te weten wat de dienstverlening inhoudt en hoeveel die kost. Ook werd niet duidelijk vermeld dat zij bij verkoop aan de deur altijd veertien dagen bedenktijd hebben.
Wettelijke bedenktijd
De ACM heeft afspraken gemaakt met de eigenaar van Direct PC. De verkopers krijgen instructies om consumenten beter voor te lichten over het aangeboden product, de kosten en de wettelijke bedenktijd. Het bedrijf gaat streng controleren of zij dat ook daadwerkelijk doen. Zo niet, dan kan de toezichthouder alsnog een boete opleggen. ANP